01

Bestuur en borging

Samen met hart en ziel gewerkt aan volkshuisvestelijk presteren!

Samen werken aan goed en betaalbaar wonen voor onze bewoners in Friesland. Dat is waar WoonFriesland voor staat. Ondanks de onzekerheden waarmee ook wij in 2023 zijn geconfronteerd, blijft ons credo onverminderd: Wij doen ons werk vóór onze bewoners en samen mét onze bewoners en bewonersorganisaties, 16 gemeenten, de provincie Fryslân, welzijns- en zorgorganisaties en ketenpartners. Hierbij blijven wij onze klantvisie als leidraad hanteren: ‘WoonFriesland is het sociaal verhuurbedrijf met als missie dat wij samen werken aan goed en betaalbaar wonen. Dit doen wij elke dag met hart en ziel, onder het motto Gewoon dóen!’

Verslag van het bestuur

Onze 3 meerjaren-speerpunten

Wij hebben ook dit jaar onverminderd hard gewerkt aan onze opgaven, waarbij wij ons op drie speerpunten hebben gericht.

  1. Betaalbare verduurzaming Zo willen we de energielasten voor onze bewoners zo laag mogelijk houden én Friesland duurzamer maken.
  2. Uitbreiding woningen Conform onze portefeuillestrategie voegen we substantieel woningen toe én verkopen we geen woningen. Hiermee dragen we fors bij aan de vermindering van de vraagdruk.
  3. Leefbare buurten Door optimaal in te zetten op ‘samen wonen, samen leven’ zorgen we voor leefbare buurten, dorpen, steden en Waddeneilanden in Friesland.

Een wereld vol complexe uitdagingen

De tijd waarin wij leven is onzeker en wordt nog steeds gedomineerd door verharding van de oorlogen in Oekraïne en Gaza, hoge en onvoorspelbare energiekosten, schommelende brandstofprijzen, oplopende rentes en hoge inflatie. Daarnaast zien we de effecten van klimaatverandering steeds duidelijker en heftiger in omvang toenemen. Bovendien zijn er tal van complexe (inter)nationale en regionale vraagstukken die aangepakt moeten worden. Ook is er blijvend krapte op de arbeidsmarkt. En heeft er een aardverschuiving plaatsgevonden in het Nederlandse politieke landschap, waarvan de effecten op de woningcorpororatiesector nog niet bekend zijn. Verder zien we een afbrokkelend vertrouwen van burgers en dus ook van onze bewoners in de politiek en de (landelijke) overheid.

Kenmerkend voor de tijd van nu zijn eveneens alle door het Rijk geïnitieerde beleidswijzigingen. Nationale prestatieafspraken, woondeals, wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting, verplichte woonzorgvisie en urgentieregeling, ingrepen op de jaarlijkse huurverhoging en huurtoeslag, etc. Reden temeer om er als sociaal verhuurbedrijf te zijn voor onze bewoners, een bestendige koers te varen en als maatschappelijk middenveld het verschil te maken voor onze bewoners en woningzoekenden.

Dat vereist een heldere koers en focus op de 3 speerpunten.

Betaalbare verduurzaming

Energietransitie, vergroening en innovatie

In 2023 zijn we onverminderd doorgegaan met het verduurzamen van onze woningen en het bestrijden van de energiearmoede. Wij hebben ons maximaal financieel uitgerekt om dit te bereiken en deels ook de coronajaren, waarin we minder konden realiseren, zoveel mogelijk ingehaald. Met het verduurzamen van onze woningen willen wij maximaal bijdragen aan het zoveel mogelijk beperken van woonlasten voor onze bewoners en bijdragen aan een beter klimaat. Daarom hebben wij maatregelen ingezet om de energiebehoefte van onze woningen zoveel mogelijk te verminderen. Daarbij zijn de door ons zelf gestelde ambities uitdagend. We hebben als streven om:

  • Eind 2025 al onze woningen op minimaal energielabel C te hebben.
  • Zo snel mogelijk de belangrijkste ‘eenvoudige’ ingrepen uit te voeren, zoals kierafdichting, isolatie van de schil door HR++glas, spouwmuur- en vloerisolatie, optimale instelling van de verwarmingsinstallatie, plaatsen van ledlampen en zonnepanelen en de versnelling van de vernieuwing van cv-ketels en verwarmingsinstallaties;
  • In 2030 al onze woningen op minimaal energielabel B te hebben;
  • In 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.

Bij deze verbeteringen werken we vanuit de circulariteitsgedachte. We kiezen voor hergebruik om zo zuinig mogelijk te zijn met grondstoffen en onze CO2 footprint te beperken. Daarnaast kijken we scherper naar wat we per se moeten vervangen in onze woningen en onderzoeken we waar mogelijk vervangingen later kunnen plaatsvinden of we met reparatie nog een exploitatieperiode kunnen overbruggen.

In 2023 hebben 847 woningen een labelverbetering gekregen. Daarvan zijn 542 aantal woningen naar energielabel C of beter gebracht en hebben we inmiddels 88 procent van ons bezit op label C of beter gebracht. Daarnaast hebben we een mooie mijlpaal bereikt met het aantal woningen dat inmiddels zonnepanelen heeft. We hebben in goede samenwerking met Stichting Wocozon inmiddels meer dan 10.000 woningen belegd, hetgeen een feestje waard was.

Elektriciteitsnetcongestie Liander en Transitievisie/uitvoering Warmte Gemeenten: grote zorg en grote aandacht nodig

Wij maken ons grote zorgen over de elektriciteitsnetcongestie en vertraging bij het aanbrengen van diverse nutsvoorzieningen die essentieel zijn voor nieuwbouw, energietransitie en vergroening. Helaas is dit ons ook overkomen bij het nieuwbouwproject in Koudum, waarbij onze woningen al in de zomer van 2023 gereed waren en we al in februari 2022 met Liander gecommuniceerd hadden dat we aansluitingen op het elektriciteitsnet nodig hadden. Liander NV heeft aangegeven dat ze e.e.a. pas in de zomer van 2024 gereed maken.

Dit is voor ons om meerdere redenen onacceptabel. Ten eerste is er grote woningnood en zijn deze nagelnieuwe woningen al maandenlang niet verhuurbaar en staan onnodig leeg. Ten tweede geeft dit ook een groot risico voor onze toekomstige ambities, namelijk het toevoegen van 2000 energie-arme woningen en de verdere verduurzaming van ons bestaand bezit. Reden te meer dat we om aandacht en actie gevraagd hebben van de ministers voor Klimaat & Energie en Volkshuisvesting & Ruimtelijke Ordening, de gedeputeerde van provincie Fryslân als grootaandeelhouder en uiteraard de eindverantwoordelijke bestuursleden van Liander.

De situatie van de elektriciteitsnetcongestie noodzaakt ons om in te zetten op de volgende twee zaken. Als eerste hebben we helaas een kort geding tegen Liander moeten aanspannen i.v.m. het niet leveren van de aansluitingen en het niet nakomen van gemaakte afspraken. Dit doen we om versnelling in de realisatie te bereiken en de geleden schade te laten vergoeden.

Als tweede hebben we onze contacten op bestuurlijk en strategisch niveau met diverse nuts- en netwerkbedrijven aangehaald om betere afstemming te bereiken en te bekijken hoe we elkaar kunnen helpen bij de grote energietransitie. Door samen te kijken of we elkaar kunnen helpen, bijvoorbeeld door het toepassen van innovaties waardoor we het elektriciteitsnet minder hoeven te belasten c.q. te verzwaren, willen we de meest optimale oplossing bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een buurtaccu waarmee we het net minder belasten, maar ook het beschikbaar stellen van ruimte op onze terreinen en gebouwen voor transformatorhuisjes van Liander.

Daarnaast hebben wij zorg over het uiteenlopende tempo van onze verduurzamingsstrategie en de uitvoering van de Transitievisie Warmte van gemeenten. Doordat het tempo uiteenloopt van de cruciale keuzes die wij in het vastgoed maken en de keuzes die gemeenten maken in hun warmtevoorziening, lopen we het risico dat we kansen missen en ieder afzonderlijk onnodige kosten maken. Ook dit is een onderwerp waar we continu aandacht en actie op vragen bij de gemeenten.

Gewoon Doen, Gewoon Groen!

Dit alles maakt ook dat we op volle kracht hebben ingezet op innovaties en proefprojecten in ons DreamHûs op The Green Village bij de TU Delft. Deze unieke samenwerking tussen WoonFriesland, Bouwgroep Dijkstra Draisma, De Bewonersraad Friesland en The Green Village heeft als doel om de bestaande bouw en omgeving - waar de opgave het grootst en meest complex is - op een betaalbare manier te verduurzamen en te vergroenen.

Inmiddels zien we dat initiatieven vanuit ons DreamHûs opgemerkt worden en de innovaties die daar het levenslicht zien, worden uitgerold in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan onze introductie van de Flatmate, HeatCycle, Borg en Cube.

Ook hebben we de innovatie binnen WoonFriesland verder vormgegeven door een multidisciplinair team onder aansturing van het bestuur te laten werken. Dit team verkent de markt op veelbelovende innovaties, implementeert en volgt diverse innovaties en verzorgt interne opleidingen op het vlak van duurzaamheid en circulariteit.

Klimaatadaptatie en biodiversiteit

Door de opwarming van de aarde verandert ons klimaat en nemen weersextremen toe. De kans op hitte, droogte, wateroverlast en overstromingen wordt steeds groter. De effecten hiervan brengen risico’s en gevolgen met zich mee voor de gebouwde omgeving en daarmee voor onze bewoners. Deze weersextremen beïnvloeden de leefbaarheid in en rondom onze woningen, in wijken, dorpen, steden en op de Waddeneilanden. We moeten de gebouwde omgeving klimaatbestendig inrichten. Daarvoor hebben we ook in 2023 klimaatadaptieve maatregelen getroffen.

Wij hebben toekomstbestendige en goede woningen toegevoegd, die passen bij het veranderende klimaat. We hebben woningen en tuinen vergroend, zijn slim omgegaan met regenwater en proberen hittestress zoveel mogelijk te voorkomen. Een groene omgeving heeft een positieve invloed op de gezondheid van mensen: groen neemt warmte op, maakt zo de omgeving koeler en draagt bij aan een gevoel van geluk en welbevinden. Een afname van verstening draagt eveneens bij aan het beperken van wateroverlast. Tot slot draagt groen bij aan de biodiversiteit en het klimaat.

Wij hebben pilots uitgevoerd in bestaande wijken door concrete groenplannen te initiëren bij nieuwbouwprojecten, zoals in Mûnein. Samen met bewoners en gemeenten onderzoeken we hoe we verstening kunnen aanpakken in tuinen en straten. Ook hebben we ons eigen groenbeheer onder de loep genomen. Hierbij zorgen we dat overtollig water waar mogelijk wordt opgevangen en hergebruikt en daarna pas wordt afgevoerd, de warmte van gebouwen afneemt en de biodiversiteit toeneemt.

Uitbreiding woningen

We zijn op stoom met het versnellen en toevoegen van 2000 nieuwbouwwoningen!

In tegenstelling tot andere woningcorporaties in Friesland is WoonFriesland de afgelopen jaren met zo’n kleine 1.000 woningen toegenomen. De vraagdruk in de sociale huur blijft oplopen en het beste antwoord hierop is in onze optiek het toevoegen van betaalbare, permanente woningen én het niet verkopen en eventueel aankopen van woningen. Zo vinden meer woningzoekenden een woning. Ook dit is een bestendige lijn die we in 2023 voortgezet hebben.

Onze portefeuillestrategie (2023-2032) voorziet in de toevoeging van nieuwbouw van 1.400 duurzame en permanente woningen in Friesland in de komende tien jaar. Als we ook de geprognotiseerde vervanging meerekenen, groeit dit aantal bruto zelfs tot bijna 2.000 woningen. Voor de uitbreidingsnieuwbouw zijn snel beschikbare én betaalbare kavels cruciaal, evenals een integrale afweging over waar te bouwen en soepele planologische procedures.

Nieuwbouw doen wij waar de woningbehoefte hoog en urgent is. Bij voorrang in gemeenten die voor sociale woningbouw ook sociale grondprijzen hanteren en proactief en voortvarend handelen om de prestatieafspraken ook daadwerkelijk waar te kunnen maken. Ook bouwen we daar waar in de toekomst de welzijns- en zorginfrastructuur geborgd is.

We hebben in 2023 hard gewerkt om maar liefst 160 nieuwbouwwoningen toe te voegen en nieuwbouw te versnellen. Daarnaast zijn er nog 8 woning nagenoeg gereed maar is het wachten op Liander om de woningen aan te sluiten op het stroomnet. De versnelling in nieuwbouw zal verder zichtbaar worden in de jaren 2024 en 2025.

Als uitgangspunt voor uitbreidingsnieuwbouw hanteren wij een ondergrens van tien woningen. Om de betaalbaarheid van nieuwbouw en de TCO (total costs of ownership) bij de huidige hoge bouwkosten acceptabel te houden, is deze ondergrens noodzakelijk. Wij werken immers met huurdersgeld dat we zo efficiënt en rendabel mogelijk willen inzetten voor onze bewoners. Voor de (extra) nieuwbouw zijn wij aangewezen op sociale kavelprijzen. Een punt van aandacht voor betaalbare nieuwbouw blijft dat gemeenten door verschuiving van taken en kosten naar de initiatiefnemer ook de gemeentelijke heffingen en leges naar beneden gaan bijstellen.

In het middensegment investeren wij niet zelf. Dit omdat we alle beschikbare middelen vooral inzetten voor de sociale huur. Wel hebben we een samenwerking met Buurblok, dat mede door ons is ontwikkeld. Hierbij leasen bewoners de woning en kijken we per gemeente waar ruimte is voor extra toevoeging van dit type woningen met een integraal energieconcept. Helaas hebben we geen Buurblok-woningen in 2023 kunnen realiseren i.v.m. het niet tijdig beschikbaar hebben van geschikte kavels. De verwachting is dat we de komende jaren wel tot verdere realisatie gaan komen van Buurblok-woningen.

Versnelling van onze nieuwbouwplannen

De druk op de sociale voorraad is onverminderd hoog en neemt nog steeds toe. Daarom hebben wij ook de mogelijkheden bekeken van verdere versnelling van onze nieuwbouwplannen. Een mooi voorbeeld hiervan is ’Het Perk in Sneek; een project dat reeds in uitvoering is en in 2024 opgeleverd wordt.

Daarbij is de belangrijkste vraag: hoe kunnen we nieuwbouwwoningen bouwen zonder dat we nieuwe grond hoeven aan te kopen, onnodig groen opofferen of jarenlang moeten wachten op procedures? Het antwoord is even voor de hand liggend als innovatief, namelijk door meerdere woonlagen toe te voegen aan onze huidige appartementengebouwen. ‘Optoppen’ als het snelle antwoord op de groeiende vraag naar woningen. Via innovatieve biobased-concepten willen we onderzoeken hoe we aan onze eigen appartementencomplexen nieuwe woningen structureel kunnen toevoegen, zodat we via kortere procedures toch snel kunnen bouwen.

We hebben in 2023 samen met de gemeente Leeuwarden de mogelijkheden hiervan verkend en voegen in 2024 in Leeuwarden de daad bij het woord. We hebben gekeken naar een innovatieve oplossing met het SUM-concept. SUM is de afkorting van Symbiotic Urban Movement. Met dit concept voegen we nieuwe biobased-woonlagen toe aan onze appartementengebouwen en kijken we bovendien naar de mogelijkheden voor verduurzaming van de bestaande appartementen in het betreffende gebouw.

Dat doen we liever dan inzetten op tijdelijke flexwoningen. Immers: het blijft huurdersgeld dat we besteden en daarin moeten we altijd de juiste afwegingen en keuzes maken. Ondanks alle regelingen en politieke druk is deze businesscase niet aantoonbaar rendabel te maken, de onrendabele top onverantwoord hoog en zijn de risico’s van herplaatsing gewoon te hoog.

In het kader van de vergrijzing en de extramuralisering is het streven om voor 2030 30% (circa 6.000 woningen) van ons woningaanbod geschikt te hebben voor senioren. Wij zijn voornemens om dit met een redelijke spreiding binnen ons woningvoorraad te realiseren. In 2023 hebben we in dat kader onder andere de nieuwbouwprojecten Suderhiem, Oostenburg, Petterhusterdyk, Stavoren, Terschelling en Mûnein opgeleverd en een substantiële toevoeging gedaan in levensloopbestendig wonen.

Verder zorgen we ervoor dat bij elk appartementencomplex er ook letterlijk en figuurlijk ruimte wordt gemaakt voor ontmoeting tussen de bewoners. Zodat bewoners elkaar kennen, sociale cohesie op een natuurlijke wijze ontstaat en er ruimte is om de kracht van de bewoners en bewonerscommissies te faciliteren ten gunste van de leefbaarheid van het complex en de omgeving eromheen.

Leefbare buurten

Je bewoners kennen & dichtbij zijn

Er is en blijft een toenemende druk op de leefbaarheid in onze buurten en wijken en daardoor ook op onze ambulante medewerkers zoals buurtbeheerders, wijkconsulenten en service- en onderhoudsmedewerkers. Een toenemend aantal kwetsbare bewoners vraagt onze bijzondere aandacht. Het gaat hier ook om samenleven in buurten waar mensen elkaar kennen en ontmoeten en waar plek is voor iedereen om gehoord en gezien te worden, mee te doen en waar nodig bijstand/hulp te krijgen.

De vergrijzing, migratie, ouderen die langer thuis wonen, extramuralisering van cliënten uit de zorg, de maatschappelijk opvang en de hiermee gepaard gaande sociale problematiek zorgen voor extra dynamiek in de grote en complexe opgaven waar wij voor staan. Wij hebben onze inzet en deskundigheid daarmee in lijn en op sterkte gebracht. Meer en gerichtere samenwerking is hierbij nodig. Verder is het van belang dat we gezien de ontwikkelingen omtrent welzijn en zorg een herijking van onze ‘wonen, welzijn en zorgvisie’ gaan maken. Dit pakken we in 2024 verder op.

Bijdrage aan woon-welzijn/zorgvisies én -uitvoering

Wij zijn van mening dat de woon-welzijn/zorgvisies en de urgentieverordening die op stapel staan, een lokale vertaling moeten krijgen. De gemeenten nemen hierin de regie. Dit geeft kansen op versterking van de regie en op het ontkokeren van beleidsvelden en organisaties. Bevorderen van domein-overstijgende samenwerking tussen alle betrokkenen is immers een dringende noodzaak. In de eerste plaats ten behoeve van onze bewoners, maar simpelweg ook vanwege de krappe arbeidsmarkt en de op termijn onhoudbare zorgkosten.

Zoals eerder benoemd gaan we aan de slag met een herijking van onze ‘wonen, welzijn en zorgvisie’. Naast dat we deze visie met onze belanghouders delen, willen we vooral ‘gewoon dóen’, door daadwerkelijk in buurten aan de slag te gaan met pilots en werkenderwijs te leren. Immers, er is niet één oplossing voor alles. Elke buurt heeft zijn eigen oorsprong, zijn eigen bewoners, zijn eigen karakter, zijn eigen kracht en zijn eigen mienskip. Daarom zijn onze ambulante medewerkers essentieel en kunnen we op basis van onze verbinding met bewoners en bewonerscommissies het juiste doen.

Liever ‘kleine en gedragen’ buurtinitiatieven dan ‘groot en log’ beleid dat niet van de grond komt. Door juist op kleinschalige wijze met bewoners, groepen bewoners en buurten contact te hebben, kunnen we zorgdragen voor leefbare buurten en bewoners die meedoen en zich echt eigenaar voelen van hun eigen buurt. Een mooi voorbeeld hiervan is de realisatie van een pluktuin op initiatief van de bewoners.

Dichtbij onze bewoners

Wij hechten er zeer aan om dichtbij onze bewoners te staan in onze buurten en wijken. Het echt kennen van onze bewoners is essentieel. Onze ambulante medewerkers zijn onze ogen en oren in de wijk. Zij zijn actief in onze buurten, kennen onze bewoners en staan dichtbij. Zij helpen, sturen, signaleren en handhaven in samenwerking met andere organisaties. Samenwerken met multidisciplinaire buurt- en wijkteams wordt daarom steeds belangrijker. Op diverse manieren bevorderen we de sociale cohesie.

Dat doen wij het liefst gezamenlijk. Zo zorgen we voor een goede start van nieuwe bewoners in hun nieuwe woning en buurt. Door gericht te investeren in welzijn, organiseren wij gezamenlijk een sociaal netwerk en vangnet van welzijn (en zorg) voor kwetsbare bewoners.

Tegelijkertijd moeten we wel visie ontwikkelen op basis van onze ervaringen, want het gevaar ligt op de loer dat woningcorporaties voor alles verantwoordelijk worden gehouden en dus financieel overal voor opdraaien, ook wanneer het formeel en feitelijk gezien bijvoorbeeld een taak van de overheid is. Kortom: we moeten het met elkaar doen, omdenken en tegelijkertijd ook ‘rolvast’ blijven, zonder dat we daarbij de bewoners (waar het om draait) uit het oog verliezen.

In onze visie is het gezamenlijk inzetten op preventieve activiteiten en welzijnsactiviteiten van groot belang. Het is onze maatschappelijke opdracht om met andere bewoners en organisaties preventief in te zetten op welzijn en leefbaarheid van bewoners en buurten. Dit vereist omdenken en ‘mienskip’ op alle niveaus.

Met de inzet van welzijns- en zorgorganisaties, gericht op zelf- en samenredzaamheid en op wat onze bewoners echt nodig hebben, kunnen we samen leefbaarheid in stand houden c.q. vergroten en de maatschappelijke kosten verlagen. Door eerder en dichter bij onze bewoners te staan en de juiste ondersteuning te bieden, kunnen we leefbare buurten en wijken behouden, waar mensen met en voor elkaar zorgen, al dan niet met onze (tijdelijke) ondersteuning. Want je thuis voelen en fijn samen wonen én leven in een inclusieve woonomgeving, daar draait het om!

De relatie met bewonerscommissies versterkt

In onze appartementengebouwen spelen bewonerscommissies als de vertegenwoordigers van de bewoners voor WoonFriesland een belangrijke rol. In 2023 zijn we daarom doorgegaan met het intensiveren van het contact tussen de directie en de bewonerscommissies. Samen met de directie van de Bewonersraad hebben we een aantal bewonerscommissies bezocht om samen te bespreken hoe WoonFriesland optimaal kan inspelen op wensen van de bewoners. Ook hebben we ons beleid voor de planning van (groot)onderhoud en leefbaarheid toegelicht voor de betreffende complexen. Over en weer is vastgesteld dat dergelijke periodieke bezoeken zeker ook bij de commissies in een behoefte voorzien. In 2024 gaan we daarmee door.

We willen niet praten óver onze bewoners maar mét onze bewoners. De wijze waarop wij op dit vlak al samenwerken met huurdersvereniging De Bewonersraad Friesland en welzijnsorganisaties over het empoweren van bewonerscommissies is een prachtig voorbeeld. In dat kader hebben we in 2023 een drukbezochte masterclass georganiseerd voor onze bewonerscommissies.

Bewonerstevredenheid onverminderd hoog, gemiddeld een 8,0

We meten de tevredenheid van onze bewoners doorlopend volgens de NPS-methodiek. Zo weten wij direct van onze bewoners wat we goed doen en wat we moeten verbeteren in ons werk, gedrag en onze houding. In 2023 hebben bijna 3.000 bewoners ons feedback gegeven. We kregen gemiddeld een 8,0 als cijfer van onze bewoners. Daar zijn we erg trots op.

We leren continu van deze feedback. Zo kunnen we bewoners nog beter van dienst zijn. Begin van 2023 was de doorlooptijd van reparaties bijvoorbeeld lang. Daar hebben we iets aan gedaan. In de tweede helft van 2023 was het al beter, maar het blijft een thema om structureel mee aan de slag te zijn. Meer informatie over de bewonerstevredenheid vindt u in het hoofdstuk Bewoner centraal.

Prestatieafspraken

Wij maken samen met de huurdersorganisaties prestatieafspraken met de gemeenten waarin wij werkzaam zijn. Per gemeente en voor WoonFriesland-totaal maken wij voortgangsrapportages. Dit jaar hebben wij ook onze bijdrage geleverd aan de diverse woonzorgvisie die de gemeenten samen met zorgorganisaties opgesteld hebben.

De prestatieafspraken en de voortgangsrapportages staan op onze website, een samenvatting hiervan vindt u als bijlage 6A in dit jaarverslag. Ook zijn wij op provinciaal vlak actief en dragen wij van harte bij aan het Wenjen Oerlis, een overleg geregisseerd vanuit de Provincie Fryslân met de Bewonersraad Friesland, diverse gemeenten, ministerie voor Wonen, Bouwend Nederland en andere belanghebbenden op de Friese woningmarkt.

Een vitale organisatie en een duurzaam prestatiemodel

Randvoorwaardelijk voor het realiseren van deze 3 speerpunten is het hebben van een vitale organisatie én een duurzaam prestatiemodel voor nu en de toekomst.

Vitale organisatie

Bij WoonFriesland draait het letterlijk en figuurlijk om onze bewoners. Medewerkers werken elke dag met hart en ziel aan goed en betaalbaar wonen. Dat is en blijft mensenwerk. Daarom vinden we het belangrijk om een vitaal en wendbaar bedrijf te zijn, waar het mooi, uitdagend en prettig werken is. Met elkaar en voor elkaar werken we als Team WoonFriesland. De fysieke en mentale gezondheid van onze medewerkers draagt bij aan (duurzame) inzetbaarheid en werkplezier. We voelen ons daarom medeverantwoordelijk voor de vitaliteit van onze medewerkers.

Team WoonFriesland bestaat uit collega’s die hun vak verstaan en werken aan de resultaten van onze organisatie én hun eigen loopbaan. Een team waar medewerkers gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Waar ieders talent benut en verder ontwikkeld wordt. Waar loopbaankansen ontstaan en waar mensen duurzaam inzetbaar zijn. Kortom: een organisatie waar wij dagelijks oog hebben voor onze bewoners én medewerkers, werken vanuit vertrouwen, met hart en ziel, door gewoon te doen.

Daarom hebben we in 2023 ook extra ingezet op een steviger HRM-beleid en de verdere ontwikkeling en uitrol van ons vitaliteitsprogramma, waarbij vitaliteit en werkplezier hand en hand gaan. Wij zijn door onze vernieuwing, een professioneel HR-beleid met een pakket van prima arbeidsvoorwaarden en een goed arbeidsklimaat, in staat om uitstekend gekwalificeerde mensen aan te trekken. In 2023 bedroeg onze gemiddelde personeelsbezetting 218,8 fte. Het verloopcijfer bedraagt 10,3% in 2023. Het ziekteverzuimcijfer bedraagt 4,81%. In 2024 zetten we extra energie in op:

  • Leanmanagement; optimaliseren van bedrijfsprocessen
  • Leiderschapsprogramma
  • Vitaliteitsprogramma

Meer over HRM vindt u in hoofdstuk 1C Organisatieontwikkeling.

Besturingsmodel

In 2023 is na het vertrek van de directeur Bedrijfsvoering (niet zijnde bestuur), de bestuursstructuur gehandhaafd met één directeur-bestuurder en het reeds bestaande managementteam, de concerncontroller en de staffunctionarissen. De bedrijfsvoering, kennis, kunde, teamsamenstelling en teamspirit zijn hiermee goed en vloeiend geborgd.

De organisatiefilosofie van WoonFriesland
De organisatiefilosofie van WoonFriesland

Duurzaam prestatiemodel

Onze inzet van middelen in 2023 voorziet goed in de doelen die in de landelijke prestatieafspraken worden beoogd: beheersing van de woonlasten, verduurzaming, extra woningen en het versnellen van nieuwbouw en ons aandeel in wonen met welzijn en zorg. Wij hebben onze begroting en ons meerjarenplan opgesteld op basis van ons actuele portefeuilleplan, de warmtevisie én de inzet van de vrijkomende middelen uit de verhuurdersheffing.

In oktober hebben we een druk bezochte masterclass voor onze belanghouders georganiseerd met als titel: ‘De bestaanszekerheid van bewoners en corporaties is en blijft goed rentmeesterschap’, samen met prof, dr. Johan Conijn en WoonFriesland. Hierbij hebben we transparant onze 3 speerpunten gepresenteerd. Daarnaast hebben we uitleg gegeven over het 3 compartimentenmodel, onze stresstesten en onze meerjaren financiële positie. Er zijn feiten op tafel gelegd en fabels de wereld uit geholpen. WoonFriesland staat er financieel gezond voor en is een veerkrachtige organisatie.

Onzekerheden

Wat we echter wel zien, is dat de onzekerheid of we deze speerpunten kunnen realiseren, groter zal worden naarmate inflatie, kostenstijgingen en rentestijgingen aanhouden, hetgeen een eerste aandachtspunt is. Een tweede aandachtspunt betreft het feit dat de eigen bijdrage van bewoners in de huurtoeslag, na de doorgevoerde huurverlaging in 2023 (deze loopt ook door in 2024) niet verlaagd is. Het voordeel dat de Overheid hiermee heeft door minder huurtoeslag uit te hoeven keren zou conform de gemaakte landelijke ministeriële afspraken hierover worden ingezet om de eigen bijdrage van bewoners te verlagen. Dat heeft echter tot op heden niet plaatsgevonden. Gezien het moeizaam rondkomen van onze bewoners is dit een flinke domper. Temeer omdat de huurverlaging onze opbrengsten structureel vermindert met ruim twee miljoen euro per jaar. Dit geld kunnen wij niet investeren in verduurzaming of nieuwbouw ten behoeve van onze bewoners en vloeit nu via de huurtoeslag terug naar de staatskas.

Stop de vennootschapsbelasting (VPB), daarmee kunnen we 100 miljoen extra investeren!

Het is goed dat de verhuurdersheffing is gestopt, echter de vennootschapsbelasting (VPB) loopt fors op. Deze belasting geldt naast BV’s en NV’s ook voor woningcorporaties. Over 10 jaar gerekend onttrekt deze vennootschapsbelasting ruim 100 miljoen euro aan middelen bij WoonFriesland. Feitelijk betekent dat dat er substantieel nog steeds ‘huurdersgeld’ onttrokken wordt door het Rijk. Qua bedrag benadert de VPB de hoogte van de verhuurdersheffing en heeft de opheffing van de verhuurdersheffing daarom minder of geen effect.

Landelijk is het opheffen van de VPB inmiddels geagendeerd en hopelijk wordt deze belasting zo spoedig mogelijk afgeschaft, zodat we deze middelen vol kunnen inzetten voor de volkshuisvesting en dus voor onze bewoners. Wij doen bij deze een oproep om de opheffing van VPB door te zetten, hetgeen zal veel opleveren. Denk aan versnelling van de verduurzaming van de bestaande bouw, meer nieuwbouw en hogere Friese economische groei, waardoor uiteindelijk de schatkist en BV NL meer rendement zal halen dan op deze wijze door te gaan.

Om duurzaam te kunnen blijven presteren, is het van belang om scherp te blijven sturen op onze bedrijfslasten en waar nodig de kosten te verlagen. Daarnaast zullen we onze processen verder optimaliseren en eventuele faalkosten eruit halen. Daarbij letten we erop dat we niet aan ‘verkeerde’ zuinigheid doen. In 2023 zijn we er in geslaagd om de bedrijfslasten op een laag niveau te houden. In de Aedes Benchmark 2023 (gebaseerd op cijfers 2022) zijn we wederom in de kopgroep geëindigd.

Solidariteit en andere woningcorporaties in Friesland

We merken dat we in vergelijking met andere corporaties procentueel een groter deel van de volkshuisvestelijke opgaven in Friesland al verwezenlijken. Dit komt door onze bestendige visie en beleidskeuzes en door onze financiële fitte situatie waar we de afgelopen jaren hard aan gewerkt hebben.

Voor een aantal grotere corporaties in Friesland reikt de financiële polsstok minder ver. Mede hierdoor worden we door gemeenten gevraagd om nog een schep boven op ons al ambitieuze doelstellingen te doen. Wij hebben in onze masterclass van oktober transparant laten zien dat we ons maximaal en verantwoord uitrekken om de ambities voor onze bewoners de komende jaren te verwezenlijken. Wij kunnen onmogelijk alle Friese volkshuisvestelijke opgaven op ons nemen, daar waar andere corporaties minder kunnen cq. minder doen.

Uiteraard zijn we in gesprek met collega-corporaties om de opgaven en middelen naast elkaar te leggen, waarbij wij als uitgangspunt nemen dat hierbij wederzijdse volledige transparantie wordt gegeven in beleidskeuzes en financiële cijfers. Dit is van belang zodat we het open gesprek met elkaar hierover kunnen hebben en te beschouwen of solidariteitsvraagstukken (het helpen van andere Friese corporaties) aan de orde zijn en of we hierin als WoonFriesland iets kunnen of willen betekenen. Hierbij hebben wij als consistent standpunt dat Fries huurdersgeld hoe dan ook in Friesland - dus binnen de woningmarktregio Friesland- moet blijven.

Consistent landelijk beleid is bittere noodzaak

Verder zullen we de regionale en de landelijke overheid erop blijven attenderen dat er sprake moet zijn van consistent en consequent beleid. Jaarlijkse huurbevriezingen opgelegd door de landelijke overheid, lijken een charmant gebaar richting de bewoners, maar hebben onherroepelijk een negatief effect op de investeringen die we kunnen doen in de zo noodzakelijke verduurzaming van onze bestaande woningen, het toevoegen van nieuwbouw én onze bijdrage aan leefbare buurten. Indien dit overheidsbeleid structureel doorzet, met eroderende kasstromen tot gevolg, dan zullen wij fundamentele heroverwegingen moeten maken in ons portefeuillebeleid en portefeuilleplan.

Financieel sterk, ook in 2023

De financiële resultaten 2023 geven voldoende borging om onze activiteiten op ons ambitieniveau te kunnen voortzetten. Door vooruit te kijken, scherp te sturen met een directe koppeling tussen vastgoedsturing en financiële sturing, een professionele bemensing en beheerste veranderingsprocessen, konden we onze financiële middelen ook in 2023 maximaal en verantwoord blijven inzetten.

De EBITDA was over 2023 ruim 12,6 miljoen lager dan begroot, met name door hogere onderhoudsuitgaven. Het is een bewuste beleidskeuze geweest om extra in te zetten op onderhoud in verband met het inhalen van corona achterstanden en het versnellen van de verduurzaming. In % van omzet bedroeg de EBITDA bijna 20% (in 2022: bijna 24%). Het resultaat voor belastingen (excl. herwaarderingen, in % van de omzet) bedraagt over 2023 circa 5,2% (2022: 10,5 %).

De loan to value (LTV) in % van beleidswaarde bedraagt ultimo 2023 circa 46%. De norm van de Aw is maximaal 85%. In de periode 2023-2032 zal onze LTV sterk stijgen vanwege het hoge investeringsprogramma in projecten van nieuwbouw, kwaliteitsverbetering en in planmatig onderhoud.

De verhuurdersheffing is in 2023 afgeschaft. Dit levert ons een voordeel op van circa € 8,3 miljoen. Door de afschaffing komen de komende jaren extra middelen ter beschikking voor extra nieuwbouw en verduurzaming. Echter zo’n 25 % vloeit jaarlijks onder het kopje vennootschapsbelasting "geruisloos" terug in de staatskas. De vrijvallende middelen zijn conform vigerend overheidsbeleid en afspraken verwerkt in onze begrotingen en prognoses. Meer details vindt u in hoofdstuk 3, Financiën.

Risicomanagement

In hoofdstuk Risico’s en onzekerheden zijn de belangrijkste risicogebieden die wij onderkennen en de wijze waarop wij deze beheersen nader beschreven. Onze risicobereidheid als ook de risico's zelf zijn laag tot gemiddeld door de mitigerende maatregelen die wij nemen. WoonFriesland wordt, naast eigen medewerkers, structureel bijgestaan door een externe deskundige om snel en adequaat in te spelen op de toenemende cybersecurity risico's.

Adaptief vermogen essentieel door te verbinden, modern medezeggenschap te hebben en te klankborden met interne en externe stakeholders

Door voortdurend in de ontwikkeling van onze medewerkers te investeren, werken wij continu aan het verder professionaliseren en adaptief blijven van onze organisatie. Het verder optimaliseren van de datakwaliteit en processen en het excelleren in de uitvoering heeft geleid tot een plattere en adaptieve organisatie die flexibel kan anticiperen op de snel veranderende omgeving.

Er is bij ons sprake van modern medezeggenschap, waarbij onze ondernemingsraad mede vorm geeft aan de organisatieontwikkeling. Dit is een continu proces, omdat we willen en moeten blijven inspelen op de dynamische omgeving. Hierbij hanteren we met de ondernemingsraad dezelfde kaders en spelregels, zodat we koersvast met gebruik van alle competenties een circulair werkende en lerende organisatie zijn.

Niet in de laatste plaats klankborden en overleggen wij met onze interne toezichthouder: de raad van commissarissen. Deze raad heeft een prominente rol in de samenspraak over missie, visie, belangrijke ontwikkelingen en de waarneming en toetsing van de realisatie daarvan. Zij hanteert daarbij een eigentijdse toetsingsvisie en een kader met genuanceerde spelverdeling. Ieder met inachtneming van de eigen rol en verantwoordelijkheid en op basis van een optimale balans tussen besturing en toezicht. Een belangrijk fundament om met lef, eigen inzichten en koers weerbaar en vooruitstrevend te zijn en binnen onze woningmarktregio optimaal te presteren.

Tot slot

Gezamenlijk blijven we een vaste koers varen, recht op ons doel af, voor onze bewoners. Wij hebben er vertrouwen in, samen kunnen we meer! Wij kijken met dankbaarheid, verbinding en trots terug op 2023. We zijn klaar voor 2024. Ook dan gaan we weer met hart en ziel aan de slag voor en met onze bewoners!

Met een hartelijke groet,

Namens Team WoonFriesland
Sigrid K. Hoekstra, directeur-bestuurder

Risico en onzekerheden

Governancestructuur

In 2023 is na het vertrek van de directeur Bedrijfsvoering (niet zijnde bestuur), de bestuursstructuur gehandhaafd met één directeur-bestuurder en het reeds bestaande managementteam, de concerncontroller en de staffunctionarissen. De bedrijfsvoering, kennis, kunde, teamsamenstelling en teamspirit zijn hiermee goed en vloeiend geborgd. De positie van de concerncontroller is verder verstevigd, zodat de onafhankelijke positie conform de Woningwet verder geborgd is.

Een korte samenvatting is opgenomen in bijlage 6C.

WoonFriesland houdt zich aan de Governancecode 2020.

Vanwege het rooster van aftreden zijn in 2023 twee RvC-leden op voordracht van de huurdersorganisaties afgetreden. In juni is één nieuw lid op voordracht van de huurdersorganisaties aangetreden en per 1 juli is het andere lid op voordracht van de huurdersorganisaties aangetreden.

Verbindingen

WoonFriesland had nog één vennootschap als verbinding, te weten OBM BV. Aangezien hier geen activiteiten meer in plaatsvonden, is de deelneming eind 2023 geliquideerd. De vrijgekomen middelen worden ingezet voor de volkshuisvestelijke taak van WoonFriesland. De RvC hield toezicht op deze vennootschap. Ook zijn wij nog in beperkte mate lid van Verenigingen van Eigenaren van appartementen- en flatgebouwen, waarin wij een deel van de appartementsrechten in ons bezit hebben. Het gaat in totaal om ongeveer 1.500 woningen.

Risicomanagement

Het risicomanagement richt zich op de voornaamste risico's en onzekerheden waarmee wij worden geconfronteerd. Net als in 2022 kregen we ook in 2023 te maken met uitzonderlijke omstandigheden. Onder andere de effecten van de oorlog in Oekraïne en Gaza, de energiecrisis en de hoge inflatie en fors gestegen rente zorgen voor energiearmoede bij onze bewoners, voor onzekerheid over het kunnen realiseren van nieuwbouw- en verbeteringsprojecten en voor een grotere financiële onzekerheid. Daarnaast zijn in 2022 de landelijke prestatieafspraken gemaakt die in 2023 verder zijn doorvertaald. Hieraan zijn ook voor ons risico’s verbonden, zoals de onzekerheid over het kunnen realiseren van de verwachte huuropbrengsten.

Risk Control Frame

In 2023 hebben we het Risk Control Frame (RCF) geactualiseerd als gevolg van de effecten van de overgang naar Tobias 365 en de doorgevoerde procesoptimalisaties. Het RCF spreekt aan en wordt omarmd door onze organisatie vanwege zijn pragmatische eenvoud, gericht op onze basisprocessen en de materiële impact en risicobeheersing van ons handelen.

In 2023 zijn wij verder gegaan met het aanbrengen van meer verbinding en samenhang tussen de verschillende Frameworks (RCF als basis, Privacy Control Framework, Tax Control Framework en verbeterregisters zoals General IT Controls (GITC)).

Eigenaarschap en beheersing worden gecoördineerd en aangestuurd vanuit het sturingsoverleg met leidinggevenden. In het sturingsoverleg, waarin leidinggevenden en staf vertegenwoordigd zijn, zijn diverse risicosessies geweest. Hierbij zijn risico’s geïdentificeerd en gescoord en beheersingsmaatregelen benoemd. Dit zowel ten aanzien van securityrisico’s als risico’s die samenhangen met de KPI’s vanuit het jaarplan.

Een belangrijke koppeling en wisselwerking van informatie over afspraken met stakeholders vindt plaats in het periodieke Strategisch Overleg met in ieder geval team Relatiemanagement, team Assetmanagement en de concerncontroller. Voorzitter tijdens dit overleg is de directeur-bestuurder. Hierin staan de koppeling en wisselwerking centraal van informatie over afspraken met stakeholders (de biedingen en prestatieafspraken, het portefeuilleplan en assetmanagement, omgevingsanalyse, voortgang beleid, financiën en risk). Ook dit draagt in belangrijke mate bij aan onze risicobeheersing.

In het wekelijkse verbindingsoverleg, bestaande uit leidinggevenden van de teams Klant & Woning, Assetmanagement, Toezicht en Inkoop worden onder leiding van de manager Klant & Woning belangrijke operationele issues besproken en geborgd. En waar nodig worden in dat overleg initiatieven afgestemd voor beleidswijzigingen en -bijstellingen.

In het maandelijkse Managementteamoverleg, waarbij MT-leden en de concerncontroller aanwezig zijn, worden onder leiding van de directeur-bestuurder de voortgang van managementopdrachten, maandrapportages en risico’s besproken en waar nodig afgestemd en acties ondernomen.

Maandelijks zijn in 2023 Kenniscafé’s georganiseerd waarin diverse onderwerpen aan de orde zijn geweest, zoals cybersecurity, verduurzaming, het Greenteam en veiligheid op de werkvloer. Doel hiervan is kennisdeling en verbinding. Daarnaast zijn de periodieke Zeepkisten in 2023 weer opgestart voor alle medewerkers onder leiding van het bestuur. Tijdens deze bijeenkomsten worden visie, strategie en belangrijke ontwikkelingen gedeeld en hebben medewerkers de gelegenheid om hun vragen rechtstreeks te stellen aan het bestuur.

Informatiebeveiliging

Zoals vrijwel iedere organisatie hebben ook wij in toenemende mate te maken met risico's op het gebied van informatiebeveiliging. Een belangrijk traject, de verbetering van de GITC (Gereral IT-Controls) hebben wij bewust apart gezet van het RCF-traject. Deze risico's zijn specifiek en vragen om de inzet van deskundigheid, goed advies en begeleiding van buiten. Wij hebben dit, aanvullend op ons eigen ICT-team, extern belegd. In 2023 hebben we een uitgebreide risico-analyse uitgevoerd waarbij de belangrijkste risico’s zijn geïdentificeerd en zijn gescoord, waarbij ook de bestaande beheersingsmaatregelen zijn benoemd. Actiepunten vanuit deze risicoanalyse zijn opgenomen in het Security jaarplan 2024.

Privacy

Vanaf medio 2023 is de rol van Functionaris Gegevensbescherming (FG) intern belegd bij het team Control & Compliance. Tot die tijd was deze rol extern belegd. Op basis van het Privacy jaarplan zijn door de FG acties uitgezet waarbij met name ingezet is op bewustwording rondom de AVG en aanverwante privacy gerelateerde zaken. Dit onder andere door diverse sessies in het Sturingsoverleg en presentaties aan alle teams over de impact van de AVG.

Risicoanalyse huidige economisch ontwikkelingen in relatie tot de landelijke prestatieafspraken

In 2022 zijn landelijke prestatieafspraken gemaakt over de inzet van de vrijgevallen middelen van de afschaffing van de verhuurderheffing. Hierin zijn onder andere afspraken gemaakt over extra nieuwbouw, verduurzaming en betaalbaarheid.

Door de afschaffing van de verhuurderheffing kunnen we de komende jaren onze wensportefeuille uitvoeren. Hierbij versnellen we de verduurzaming en is de extra uitbreidingsnieuwbouw naar voren gehaald. Dit ligt in lijn met de landelijke prestatieafspraken. Een deel van de vrijval wordt echter ook weer ‘opgegeten’ door de hogere vennootschapsbelasting, omdat de vrijval voor een deel wordt ingezet in extra investeringen. Deze zijn voor de vennootschapsbelasting niet aftrekbaar. Omdat er door de vennootschapsbelasting nog steeds substiantieel ‘huurdersgeld’ wordt onttrokken door het Rijk doen we de oproep om de vennootschapsbelasting voor corporaties af te schaffen.

Door de economische ontwikkelingen zoals de hoge inflatie van de afgelopen periode en sterk gestegen rente en de onzekerheden met betrekking tot de huurinkomsten, staan de kasstromen wel onder druk. Om inzicht te hebben in de mogelijke impact, voeren we minimaal elk kwartaal een ‘stresstest’ uit op de financiële haalbaarheid van de meerjarenbegroting. Daarbij rekenen wij de nieuwste inzichten door en bespreken dit in de overleggen met bestuur en de raad van commissarissen.

Door ons bedrijfsmodel liggen continuïteitsproblemen niet direct voor de hand, om de volgende redenen:

  • De huurstromen zijn omvangrijk en goed gespreid;
  • Het onroerend goed is normaal gesproken courant en waardevast;
  • De financiële ratio's zijn goed en bieden de vereiste veiligheidsbuffers.

Ook hebben we niet direct te maken met een liquiditeitsrisico. Aantrekken van liquiditeiten bij de sectorbanken BNG/NWB lijkt voorlopig geen probleem. Ook een nog verdere rentestijging heeft op korte termijn geen grote invloed op onze kasstromen. Zo nodig kunnen we temporiseren in onderhouds- en investeringsuitgaven om de uitgaande kasstroom en verzwaring van de financieringslast te beperken. Ook kunnen we krimpen in flexibele kosten.

We merken wel dat voor een aantal grotere corporaties in Friesland de financiële polsstok minder ver reikt met eventuele solidariteitsvraagstukken tot gevolg.

Energiearmoede en betalingsproblemen

De hoge inflatie en enorm gestegen energieprijzen raken onze bewoners hard. Om de woonlasten betaalbaar te houden, hebben we de verduurzaming van de woningen met energielabel D of slechter naar voren gehaald. Uiterlijk in 2025 moeten al onze woningen minimaal energielabel C of beter hebben. We lopen hiermee voor op de landelijke prestatieafspraken en gaan daarin ook verder.

De bijzondere aandacht voor bewoners bij wie (mogelijk) betalings- en incassoproblemen ontstaan, is gebleven. De primaire verantwoordelijkheid voor de extra aandacht ligt bij de wijkconsulenten. Zij worden ondersteund door team Bijzonder beheer. Ons doel is om bewoners zo vroeg mogelijk hulp te bieden. Zo kunnen we uiteindelijke uitzettingen wegens betalingsproblemen voorkomen. Voorwaarde is wel dat de bewoners zich houden aan de gemaakte afspraken.

Wij zetten ons vol in om uitzettingen te voorkomen. Uitzettingen wegens betalingsproblemen hebben in 2023 daarom alleen plaatsgevonden bij meervoudige problematiek en na diverse hulppogingen van onze kant en onze samenwerkingspartners. Dit heeft helaas niet altijd tot voorkoming geleid van de gedane huisuitzetting.

Er wordt alleen tot huisuitzetting overgegaan als het echt niet anders kan. Daarom gaan we alleen over tot huisuitzetting als er sprake is van ernstig asociaal gedrag, overlast, verboden activiteiten, het structureel niet houden aan de gemaakte afspraken, etc.

Buiten de effecten van de huidige economische ontwikkeling, landelijke prestatieafspraken en informatiebeveiliging, zien wij als voornaamste risicogebieden:

  1. Netcongestie
  2. Betaalbaar wonen
  3. De hoge investeringen in kwaliteit en stapsgewijze verduurzaming
  4. Het laag houden van de bedrijfslasten
  5. Het ons kunnen richten op de kerntaak als het sociaal verhuurbedrijf
  6. Voldoende financiële weerbaarheid
  1. Netcongestie Zonder elektriciteit geen nieuwbouw en geen woningen van het gas af. Het bestaande elektriciteitsnet in Friesland is helaas niet altijd opgewassen tegen de groeiende elektriciteitsvraag. Dit heeft netcongestie als gevolg. Het risico bestaat dat we hierdoor onze volkshuisvestelijke taak onvoldoende kunnen realiseren en we onze gemaakte prestatieafpraken niet halen. In de praktijk lopen we hier al tegenaan. In Koudum kon de nieuwbouw niet direct aangesloten worden.

    We proberen dit risico te beheersen door vroegtijdig met de netbeheerders om tafel te gaan en de komende projecten met elkaar af te stemmen.
  2. Betaalbaar wonen Door de hoge bouwkostenstijging en beperkte beschikbaarheid van arbeid en materiaal bestaat het risico dat we onvoldoende in nieuwbouw, kwaliteit en verduurzaming kunnen investeren en we hierdoor onze volkshuisvestelijke opgave onvoldoende kunnen realiseren. De beheersing van dit risico wordt steeds lastiger.

    Wij proberen dit risico met name te beheersen door de professionaliteit van onze gehele organisatie te verbeteren (waaronder het laag houden van de bedrijfslasten, scenario-analyses, integratie van vastgoed- en financiële sturing), ingezette innovaties in het DreamHûs-project, liquiditeitssturing en het blijven beheersen van de business risks uit het gezamenlijk beoordelingskader van Aw/WSW. Dit alles doen we geheel binnen de financiële normen van Aw en WSW omdat we anders onder verscherpt toezicht komen te staan. Onze risicobereidheid is voor betaalbaar wonen gemiddeld en voor financiële weerbaarheid laag.
  3. De hoge investeringen in kwaliteit en stapsgewijze verduurzaming De verduurzamingsopgave is een pittige. Op lange termijn is er een discrepantie tussen opgaven en middelen, zoals blijkt uit landelijke en regionale onderzoeksinformatie. Dit geldt voor nagenoeg iedere woningcorporatie. Deze risico's raken de bouwkundige staat van relatief oud bezit, waaronder veiligheidsrisico's (asbest, balkons en breedplaatvloeren) en de risico's dat investeringen in verduurzaming onaanvaardbaar stijgen. Hierdoor bestaat het risico dat we onze volkshuisvestelijke opgave niet kunnen realiseren of, als we dit wel realiseren, we niet meer aan de financiële normen voldoen en we mogelijk onder verscherpt toezicht komen.

    Ons standpunt over verduurzaming is dat investeringen betaalbaar moeten zijn en de woonlasten van de bewoner niet onaanvaardbaar mogen stijgen. Onze risicobereidheid is laag: dit sluit aan op onze risicobeheersing voor relatief oud bezit op dit moment, op grond van de getroffen maatregelen.

    Als het gaat om het risico van stijgende overheidsheffingen en opgelegde te dure verduurzaming, dan zijn wij zeer terughoudend over deze risico-inschatting. De overheid heeft helaas de afgelopen jaren regelmatig verandering van beleid, niet consistent beleid ingezet en zich ook niet gehouden aan de randvoorwaarden voor het realiseren van de nationale prestatieafspraken. Wij vinden dat de overheid de consequenties van noodzakelijke maatregelen onderschat voor de sector als geheel en dus voor onze bewoners. Dit ondanks het feit dat de overheid inmiddels heeft onderkend dat het huidige prestatiemodel van de sector niet duurzaam is.
  4. Het laag houden van de bedrijfslasten Het risico van te hoge bedrijfslasten is laag, in lijn met onze risicobereidheid. Dit komt door de voortdurende toename van onze professionaliteit, de flexibele omvang en structuur, het in stand houden van onze activiteiten met 21.000 vhe's en het reeds bereikte lage niveau van bedrijfslasten. Daarnaast zetten we in op hergebruik van materialen en vervangen we bijvoorbeeld alleen keukens als ze ‘echt af’ zijn. Dit doen we niet alleen in verband met kostenbesparing, maar ook in het kader van duurzaamheid/circulariteit. Het risico bestaat anders dat door te hoge bedrijfslasten we onze volkshuisvestelijke opgave niet kunnen realiseren. Door de bedrijfslasten laag te houden, kunnen we onze inkomsten zo goed mogelijk inzetten voor onze bewoners.
  5. Het ons kunnen richten op de kerntaak als het sociaal verhuurbedrijf Er is een laag risico dat onze bedrijfsvoering (processen en invoering van innovaties en digitalisering) onvoldoende aangepast is aan de ontwikkelingen in de maatschappij en we hierdoor onvoldoende grip houden op de besturing van WoonFriesland. Dit geldt ook voor het risico dat wij niet voldoen aan wet- en regelgeving zoals Woningwet, AVG en OOB. Door hier niet aan te voldoen bestaat het risico om onder verscherpt toezicht te komen en eventueel boetes opgelegd te krijgen.

    Dit doen wij door maatregelen te treffen die we al in voorgaande jaren in gang hebben gezet, zoals:

    • informatievoorziening met Power BI;
    • het koppelen van risico’s (beheersingsmaatregelen) aan KPI's en teamplannen;
    • opleiden van eigen medewerkers en waar nodig het aantrekken en inhuren van professionals;
    • leiderschapsprogramma, tweede paar ogen principe en meldplicht.
    Het risico dat wij ons niet zouden kunnen richten op onze kerntaak als 'het sociaal verhuurbedrijf' wordt daardoor gemitigeerd tot laag. Dit sluit aan op onze lage risicobereidheid.
  6. Voldoende financiële weerbaarheid Ook onze financiële weerbaarheid wordt kwetsbaarder door de eroderende kasstromen. Dit komt door onzekerheid over de huurinkomsten, kostenstijgingen en de toenemende heffingen en belastingen. Hierdoor bestaat het risico dat we onvoldoende financiële mogelijkheden hebben om onze volkshuisvestelijke taken te realiseren. Daarnaast bestaat het risico dat we de financiële normen van Aw/WSW niet halen en we hierdoor onder verscherpt toezicht komen.

    Naast een goede kostenbeheersing hebben wij een ‘vluchtstrook’ ingebouwd in onze financiële normen ten opzichte van de normen van Aw/WSW. Onze risicobereidheid is laag en wij vinden ons beleid op dit punt voldoende om het risico te beheersen.

Beheersing frauderisico's

Het management heeft de verantwoordelijkheid om het risicobeleid uit te dragen en risicoanalyses uit te voeren als onderdeel van de managementtaken. Onderdeel van de risicoanalyse is het in beeld brengen van, en beheersmaatregelen nemen tegen mogelijke fraude- en integriteitsrisico’s. Dit heeft met name te maken met de sociale taak die wij als sociaal verhuurbedrijf hebben en zorgt dat we goed omgaan met de middelen die we te besteden hebben. Daar gaan we zorgvuldig mee om en dit verwachten we dan ook van al onze medewerkers.

Om hier handen en voeten aan te geven, heeft het bestuur met het management en de concerncontroller de frauderisico’s in kaart gebracht.

De onderkende frauderisico’s zijn onder andere:

  • Het risico dat woningen onrechtmatig aan bevriende huurders en/of collega’s worden toegewezen.
  • Het risico dat opdrachten voor meer- minderwerk niet op de juiste gronden en/of ten onrechte worden verstrekt en betaald.
  • Het risico dat de onderhoudsactiviteiten ten onrechte worden opgenomen en/of inschatting van de bijbehorende kosten te hoog is. Beschikbare middelen kunnen hierdoor verkeerd aangewend worden.
  • Het risico dat WoonFriesland hogere prijzen betaalt voor projecten dan in de markt gangbaar zijn.
  • Het risico dat autorisaties voor onze ICT-systemen onrechtmatig worden toegekend.
  • Het risico op onrechtmatige beïnvloeding van de verantwoording vanuit schattingsposten: met name de waardering van het vastgoed in exploitatie en de toelichting op de beleidswaarde (verslaggevingsfraude).

Deze risico’s spelen onder andere op het gebied van verhuur. We zorgen ervoor dat het verhuurproces eerlijk en transparant verloopt. Ook op het gebied van investeringen, planmatig onderhoud en inkopen hanteren we een beleid waarbij de uitgaven gemonitord en getoetst worden.

Op het gebied van automatisering zorgen we met het vier-ogenprincipe voor de juiste autorisaties en toegang tot systemen. We gebruiken alleen die functionaliteit die noodzakelijk is voor de functie. Aansluitend is er binnen ons risicoraamwerk aandacht voor het risico op verslaggevingsfraude in onze financiële rapportages.

Deze frauderisico’s worden periodiek besproken met het management, het bestuur en de RvC en waar nodig wordt actie ondernomen. De beheersmaatregelen hebben betrekking op het vier-ogenprincipe, gebruik van onafhankelijke derden en markttoetsing. Daarnaast voert Control & Compliance periodiek controles uit waarbij de uitkomsten elk kwartaal gerapporteerd worden aan het bestuur en de RvC.

Daarnaast is ook vastgesteld hoe we met elkaar omgaan binnen WoonFriesland. Hierover zijn richtlijnen vastgelegd in bijvoorbeeld de integriteitswijzer. In de integriteitswijzer staat onder andere hoe we met elkaar omgaan, wat we van elkaar verwachten en wat onze werkhouding is, zowel intern als naar buiten toe. En ook wat wij verwachten van onze aannemers en partners. We zijn transparant in onze werkwijzen. Deze documenten zijn daarom ook allemaal te vinden op onze website.

Eind 2023 hebben we de klokkenluidersregeling geactualiseerd. We vinden het belangrijk dat onze collega’s eventuele misstanden kunnen melden. Met de aangepaste klokkenluidersregeling voldoen we aan de wet- en regelgeving. Inhoudelijk betreft de belangrijkste wijziging dat in de nieuwe regeling is opgenomen dat ‘WoonFriesland niet benadeelt’. Dat betekent dat de juridische positie van (personen rondom) de melder sterker is geworden. Daarnaast komt bijvoorbeeld de rol van de vertrouwenspersoon nadrukkelijker naar voren. Aan de OR is uitleg gegeven over deze regeling die er vervolgens mee heeft ingestemd. Onze vertrouwenspersoon heeft een duidelijker plek gekregen op intranet, ze is nu makkelijker te vinden. Ook hebben we opvolging gegeven aan de punten uit het verslag van de vertrouwenspersoon, en uitleg gegeven aan de OR. Deze punten zijn blijvend onder de aandacht en bespreken we periodiek met de OR.

Met de benoeming van een interne functionaris gegevensbescherming (FG) kunnen medewerkers laagdrempelig melding doen van eventuele datalekken en informatieverzoeken. Ook hebben we een rondgang gedaan bij de teams in het kader van AVG/privacy, waarmee we bewustwording stimuleren.

In 2023 heeft Control & Compliance dit onderwerp verder onder de aandacht gebracht bij de medewerkers door in werkoverleggen aan te sluiten en het onderwerp te berspreken. Hierbij hebben we tevens het vergroten van de bewustwording met betrekking tot privacy meegenomen.

Ook in 2024 besteden we hier aandacht aan in de vorm van bijvoorbeeld trainingen en/of workshops. Op die manier houden we integriteit onder de aandacht. We hebben een extern bureau aangetrokken dat ons FeedForward-training gaat geven in 2024.

Organisatieontwikkeling

WoonFriesland heeft een druk jaar achter de rug, met veel veranderingen. Om die veranderingen goed aan te kunnen, is een stevige interne organisatie nodig. Dagelijks werken wij daar met hart en ziel aan.

Medewerkersbetrokkenheid

Betrokken medewerkers zijn essentieel en een belangrijke randvoorwaarde voor een goede bewonerstevredenheid. In 2023 hielden wij een onderzoek naar de medewerkersbetrokkenheid. Er zijn in totaal 230 vragenlijsten verstuurd naar onze collega’s. Hiervan zijn in 185 vragenlijsten ingevuld retour ontvangen. Dat is een response van 80,4%. Vorige keer was dat 70,5%.

Gemiddeld geven de collega’s een 8,0 op de hoofstelling ‘ik ben trots op mijn werk bij WoonFriesland’. 72% van de respondenten is uitermate positief met een gegeven cijfer tussen de 8 en 10. Gemiddeld genomen is het cijfer dus licht gestegen ten opzichte van vorige keer, en is het aantal collega’s dat deze stelling met een onvoldoende beoordeelt bijna gehalveerd. Daar zijn we trots op. De uitkomsten zijn in de teams besproken en verbeterpunten worden opgepakt.

Strategische personeelsplanning

Strategische personeelsplanning (SPP) is belangrijk in onze organisatie en in ons HR-beleid. Het is een middel om vast te stellen wat we als organisatie moeten doen om toekomstbestendig te zijn in ons personeelsbestand. Het stelt ons in staat om vooruit te kijken en ons aan te passen aan de ontwikkelingen in onze branche. Door een SPP worden we nog beter in staat gesteld om talenten te identificeren, ontwikkelen en te behouden. Het geeft ons ook inzicht in medewerkers waar extra tijd en aandacht voor benodigd is.

Hierdoor kunnen wij als organisatie beter inspelen op de ontwikkelingen die op ons afkomen, als verhuurbedrijf, in de sector en ook per vakgebied of vakspecialist. In 2023 hebben we de basis gelegd om gestructureerd onze personeelsplanning continu te monitoren middels SPP.

Opleidingen

Opleiding, training en ontwikkeling van onze medewerkers helpt ons om bij te blijven in het vakgebied. Ook dit jaar hebben alle medewerkers vakspecifieke opleidingen gevolgd, maar ook opleidingen voor het verbreden van algemene kennis en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Om klaar te zijn voor vandaag en voor morgen.

Ziekteverzuim

Voor 2023 was de doelstelling onder 5% ziekteverzuim te blijven, met een meldingsfrequentie van onder de 1.0. Het resultaat is respectievelijk 4,81% en 0,99. Deze cijfers zijn beter dan vorig jaar, het ziekteverzuimpercentage ligt onder ons streefpercentage. Daar zijn we blij mee.

Duurzame inzetbaarheid was in 2023, en is ook in de komende jaren, een belangrijk thema: hoe blijven onze medewerkers zo vitaal mogelijk? Daarom bieden we medewerkers de mogelijkheid deel te nemen aan bedrijfsfitness of kunnen ze hun sportevenement/abonnement (gemaximeerd) declareren aan het einde van het jaar. We zijn gestart in 2023 met ons vitaliteitsprogramma en gaan daarmee door. Medewerkers konden vrijwillig deelnemen aan een Preventief Medisch Onderzoek. Ruim 130 collega’s maakten daar gebruik van. We hebben voor 2024 een programma opgesteld om meerdere keren per maand intern aandacht te hebben voor onderwerpen die kunnen bijdragen aan vitaliteit. En tegelijkertijd ook aan verbinding onderling.

Hybride werken

Hybride werken is een vast onderdeel van ons beleid geworden en is anno 2023 niet meer weg te denken. Dat past bij goed en modern werkgeverschap, en draagt bij aan werkgeluk en aan onze doelstelling om onze CO2-uitstoot te verlagen door minder reisbewegingen van woon-/werkverkeer. Medewerkers zijn in 2023 nog beter gefaciliteerd om overal hun werk te kunnen doen, op een moderne maar ook veilige manier.

ARBO/veilig werken

Wij vinden de veiligheid van onze medewerkers erg belangrijk en willen een omgeving bieden waar zij (virus)veilig kunnen werken. We hebben een commissie Arbo en veiligheid die regelmatig bij elkaar komt en bespreekt hoe het gaat en wat er beter (veiliger) kan. We hebben de protocollen in 2023 aangescherpt.

WoonFriesland is ook dit jaar weer VCA-gecertificeerd. VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers, en is een norm voor de evaluatie en certificatie van veiligheids- en arbozorgsystemen. In 2023 hebben we de VCA-processen nog efficiënter ingericht.

PowerBI

In 2023 lag focus op doorontwikkeling van de dagelijkse beschikbaarheid van management- en stuurinformatie. Er is inmiddels een goede basis gelegd. Hier gaan wij in 2024 mee verder. We koersen op goede real-time rapportages over al onze primaire processen. In het tweede kwartaal 2024 willen we dat afronden.

ICT

In 2022 stond de overgang naar ons nieuwe basissysteem Tobias 365 centraal. We werken sindsdien ‘in de cloud’. Ook in 2023 hield deze overgang ons nog bezig. Inmiddels zijn we goed gewend aan het nieuwe systeem.

Friesland Huurt

Eind december hebben we besloten om aan te sluiten bij Friesland Huurt: een samenwerkingsverband van Friese woningcorporaties op het gebied van woonruimteverdeling. Op dit moment bieden Accolade, Elkien, Wonen NoordWest Friesland en Woonzorg Nederland regio Friesland hun woningen aan op deze website. Woningzoekenden kunnen zo via één inschrijving in aanmerking komen voor een woning van al deze corporaties.

Verslag RVC

Algemeen

De raad van commissarissen (RvC) houdt, volgens de statuten van Stichting WoonFriesland, toezicht op het bestuur en de algemene gang van zaken van de corporatie. Daarnaast is de RvC gevraagd en ongevraagd adviseur van de directeur-bestuurder. De raad is verantwoordelijk voor de benoeming van de bestuurder en stelt de beoordeling en arbeidsvoorwaarden vast.

De RvC geeft de accountant opdracht voor de controle van de jaarstukken en keurt de opdrachtverlening goed voor de visitatie die WoonFriesland elke vier jaar laat uitvoeren. De RvC volgt bij haar toezichthoudende taak de principes van good governance, zoals vastgelegd in de Governancecode 2020 voor woningcorporaties en de Woningwet.

Visie op Toezicht

'Samen werken aan goed en betaalbaar wonen' is de kern van de visie van WoonFriesland. Hierop heeft de raad van commissarissen ook in 2023 toezicht gehouden. Deze kern is gebruikt als leidraad voor alle toezichthoudende activiteiten en besluiten van de raad.

De raad van commissarissen heeft een prominente rol in de samenspraak over missie, visie en belangrijke ontwikkelingen en de waarneming en toetsing van de realisatie daarvan. Zij hanteert daarbij een eigentijdse toetsingsvisie en een kader met genuanceerde spelverdeling. Elk met inachtneming van de eigen rol en verantwoordelijkheid en van de optimale balans tussen besturing en toezicht. Een belangrijk fundament om WoonFriesland met lef, eigen inzichten en koers weerbaar en vooruitstrevend te laten zijn en binnen onze woningmarktregio optimaal te laten presteren.

Meerjaren strategie en duurzaam prestatiemodel

De raad heeft in 2023 strategiesessies met het bestuur gehad. Daarbij zijn de 3 meerjarenspeerpunten besproken, te weten:

  1. betaalbare verduurzaming
  2. uitbreiding én versnelling nieuwbouw
  3. leefbare buurten; zoals ook in het bestuursverslag uiteengezet is

In deze sessies zijn de begroting en het meerjarenplan besproken op basis van ons actuele portefeuilleplan en warmtevisie én de inzet van de vrijkomende middelen uit de verhuurdersheffing. Ook is kennis genomen van de diverse stresstesten die periodiek gedaan worden en van de doorrekeningen in het duurzaam prestatiemodel en onze meerjaren financiële positie. WoonFriesland staat er financieel gezond voor en is een veerkrachtige organisatie.

Om de balans tussen opgaven en middelen op de lange termijn te borgen, hebben wij onze horizon doorgetrokken naar 2050. Daaruit blijkt dat met de recent afgekondigde verlaging en afschaffing van de verhuurdersheffing het realiseren van onze wensportefeuille mogelijk is. Dit heeft zijn vervolg gekregen in het jaarplan 2024 en meerjarenplan. De RvC onderschrijft daarnaast het pleidooi van het bestuur om de vennootschapsbelasting (VPB) af te schaffen om vervolgens deze middelen in te zetten voor de Friese volkshuisvesting. Temeer omdat ook collega-corporaties tegen de grenzen van hun duurzaam prestatiemodel aanlopen en opgaven en middelen uit de pas gaan lopen.

De raad van commissarissen is als volgt samengesteld:

Naam Functie Eerste benoeming Einde eerste zittingstermijn
en/of herbenoemd
Definitief
aftredend
Mevrouw W.J. Mansveld Voorzitter 1 juli 2022 30 juni 2026 30 juni 2030
De heer J.B. Rijpkema* Vicevoorzitter 1 april 2022 31 maart 2024 31 maart 2028
De heer J.C. Bijlsma Lid 1 april 2022 18 april 2024 N.v.t.
De heer B. van Ree** Lid 21 juni 2023 21 juni 2027 21 juni 2031
Mevrouw N. Ybema** Lid 1 juli 2023 1 juli 2027 1 juli 2031
De heer J.A.F.A. Timmermans** Lid 1 juni 2015 1 juni 2019 1 juni 2023
Mevrouw R.H. Mossel** Lid 17 juni 2015 17 juni 2019 17 juni 2023

* o.b.v. bindende voordracht Ondernemingsraad
** o.b.v. bindende voordracht Platform Huurders

Samenstelling RvC

De samenstelling van de RvC van WoonFriesland is overeenkomstig de statutaire bepalingen van WoonFriesland en de wettelijke voorschriften. De RvC is van oordeel dat de raad voldoende divers is samengesteld wat betreft deskundigheid en competenties. Dit sluit aan bij de beschrijving daarvan in de profielschets van de RvC. In 2023 zijn twee nieuwe leden, op voordracht van Platform Huurders WoonFriesland, toegetreden tot de RvC. De heer Bijlsma heeft zijn werkzaamheden per 18 april 2024 als commissaris bij WoonFriesland neergelegd omdat zijn werkzaamheden vanuit zijn eigen bedrijf, niet langer verenigbaar zijn met het uitoefenen van het commissariaat bij WoonFriesland.

Overzicht nevenfuncties leden raad van commissarissen

Mevrouw W.J. Mansveld (1962) is vanaf maart 2017 directeur van de Veiligheidsregio Groningen. Daarnaast is zij voorzitter van de raad van toezicht van New Energy Coalition te Groningen, dit is geëindigd op 31 december 2023. Tevens is zij lid van de raad van commissarissen van Groningen Airport Eelde en sinds november 2023 lid van de raad van commissarissen van Enexis Holding.

W. Mansveld
W. Mansveld

De heer J.B. Rijpkema (1963) is werkzaam als advocaat bij FORUM Advocaten en Rechtsanwalt. Daarnaast is hij lid van de raad van toezicht van Winkler Prins Scholengemeenschap te Veendam (voortgezet onderwijs) en Stichting Talent Westerveld te Dwingeloo (primair onderwijs).

JB Rijpkema
J.B. Rijpkema

De heer J.C. Bijlsma (1977) is sinds 2009 directeur groot-aandeelhouder van Bijlsma Holding Giekerk, een bedrijf actief in de Grond-, Weg- en Waterbouw met verschillende werkmaatschappijen, waaronder Jelle Bijlsma BV, Van Assen BV en Transportbedrijf Noord Friesland BV en was daarnaast tot juli 2023 lid van de raad van toezicht van PCBO Leeuwarden, een scholenkoepel in de gemeente Leeuwarden voor primair onderwijs. Ook is hij sinds 2015 reserveofficier bij het Korps Mariniers. De heer Bijlsma is op 18 april 2024 teruggetreden als commissaris bij WoonFriesland.

JC Bijlsma
J.C. Bijlsma

De heer B. van Ree (1963) is werkzaam als Projectdirecteur Almere Pampus bij de gemeente Almere. Daarnaast is hij lid van de raad van toezicht van het Architectuurcentrum Aorta in Utrecht. Op 21 juni 2023 is de heer Van Ree op voordracht van de huurdersorganisaties toegetreden tot onze raad van commissarissen.

B van der Ree
B. van der Ree

Mevrouw N. Ybema (1962) is werkzaam als Directeur Bestuurder bij Zonnehuisgroep Noord in Zuidhorn. Zonnehuisgroep Noord biedt zorg, specialistische behandeling en begeleiding aan mensen thuis of bij een locatie in de provincie Groningen. Daarnaast is zij lid van de raad van toezicht van Wender. Op 1 juli 2023 is mevrouw Ybema op voordracht van de huurdersorganisaties toegetreden tot onze raad van commissarissen.

Nienke Ybema
N. Ybema

De heer J.A.F.A. Timmermans (1947) was tot zijn pensioen in 2013 stedenbouwkundige van professie. Hij vervult meerdere functies op het gebied van verkeer, landschap, erfgoed en cultuur en volkshuisvesting. Zo is hij secretaris bij Stichting Gerben van der Kooi (behoud/studie van ambachtelijke machine-bankwerkplaatsen e.d. in Friesland); voorzitter bij Stichting Rixt (productie Friese opera); voorzitter bij Stichting Interieurs in Friesland (provincie-brede zoektocht naar waardevolle interieurs); voorzitter bij Werkgroep Strategie Oranjewijk; project-/procesadviseur restauratie/herstructurering monumenten van gemeenten en particuliere instellingen; lid Jury Wopke Eekhoffprijs Leeuwarden en voorzitter bij Stichting Surplus (Steunfonds Stadsschouwburg De Harmonie). Op 1 juni 2023 is hij afgetreden.

Mevrouw R.H. Mossel (1963) is bestuurder van de Noord-Nederlandse Coöperatie van Zorginstellingen U.A. (thuiszorg, verzorgingshuis- en verpleeghuiszorg in Groningen en Drenthe). Naast haar functie als bestuurder is zij voorzitter van de VvE Weierspoort, het gehele jaar vrijwilliger palliatieve zorg VPTZ en bestuurslid van de PvdA Assen (allen onbezoldigd). Mevrouw Mossel bracht brede ervaring vanuit de welzijn- en zorgsector mee. Op 17 juni 2023 is zij afgetreden.

Samenstelling commissies

De RvC kende de volgende commissies en bemensing:

De remuneratie-commissie De remuneratie-commissie bestond voor de wisseling uit mevrouw R.H. Mossel (voorzitter) en de heer J.B. Rijpkema. Na de wisseling bestaat de commissie uit de heer Rijpkema (voorzitter) en mevrouw Mansveld. De commissie beoordeelt het functioneren van de directeur-bestuurder en stelt de arbeidsvoorwaarden vast. Begin 2023 en eind 2023 hebben de remuneratiegesprekken plaatsgevonden met de directeur-bestuurder.

In de novembervergadering heeft de commissie de honorering van de RvC en de directeur-bestuurder ter besluitvorming ingebracht in de RvC-vergadering. De honorering is in overeenstemming met de Wet Normering Topinkomens (WNT).

De auditcommissie De auditcommissie bestond voor de wisseling uit de heer J.A.F.A. Timmermans (voorzitter) en de heer J.C. Bijlsma. Na de wisseling bestaat de commissie tot het aftreden van de heer Bijlsma uit de heer J.C. Bijlsma (voorzitter) en de heer B. van Ree. De commissie vergadert ongeveer een week voor de reguliere RvC-vergadering over relevante financiële onderwerpen en rapportages. Deze onderwerpen komen vervolgens in de reguliere RvC-vergaderingen aan bod.

In 2023 is in de auditcommissie gesproken over het Jaarplan 2024 e.v., updates stresstesten, het Jaarverslag en de Jaarrekening 2022, inclusief accountantsverslag, het treasury jaarplan 2024, diverse beslisdocumenten, wijziging diverse statuten en reglementen, taakoverdracht Swettehiem, kwartaalrapportages, kwartaalrapportages C&C en auditplan 2024 Control & Compliance, opdrachtbevestiging en auditplan accountant, selectie nieuwe accountant en correspondentie Waarborgfonds Sociale Woningbouw en de Autoriteit wonen. De commissie heeft vijf keer vergaderd.

Informatievoorziening

Uit vele bronnen verkreeg de RvC in 2023 informatie die noodzakelijk is om de toezichthoudende rol voldoende in te vullen. De leden volgen voorstellen en maatregelen van de landelijke, regionale en lokale overheid met betrekking tot wonen en de mogelijke gevolgen daarvan voor WoonFriesland. Via de organisatie wordt de RvC op de hoogte gehouden van relevante regionale ontwikkelingen en nieuws in de lokale pers.

De RvC vormde zich een beeld van het gevoerde beleid van WoonFriesland, de bereikte resultaten en de relevante ontwikkelingen door:

  • Informatie van het bestuur; via rapportages en documenten die volgens de in het reglement van de RvC opgenomen informatiekalender ter beschikking zijn gesteld.
  • Informatie van de accountant.
  • Informatie vanuit het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en het ministerie van Binnenlandse Zaken.
  • Informatie van de Autoriteit woningcorporaties (Aw).
  • Informatie van de Ondernemingsraad. Er is een halfjaarlijks overleg met de Ondernemingsraad.
  • Informatie van het Platform Huurders. Er is een halfjaarlijks overleg met het Platform Huurders.
  • Opleidingsdagen en masterclasses in het kader van de permanente educatie met betrekking tot opgaven en middelen, duurzaam prestatiemodel, stresstesten, volkshuisvesting, innovatie en duurzaamheid met de diverse interne en externe belanghouders.

De RvC vindt dat zij gedurende 2023 goed is geïnformeerd en die informatie gedegen heeft besproken om haar rol adequaat in te vullen. De voltallige RvC heeft aan haar verplichtingen van permanente educatie voldaan. De scholing heeft grotendeels in-company en via webinars en seminars plaatsgevonden.

Toelating van belanghouders bij deze scholings-/excursiedagen leidde tot kennisdeling en uitwisseling van ideeën. Een mooi voorbeeld hiervan is de masterclass ‘De bestaanszekerheid van bewoners en corporaties is en blijft goed rentmeesterschap’, samen met prof, dr. Johan Conijn en WoonFriesland. Aan deze drukbezochte masterclass in oktober namen ook een aantal commissarissen deel. Hierin was een breed scala van belanghouders vertegenwoordigd. Toelating van interne medewerkers leidde tot meer kennis van de eigen werkwijze en cultuur van de corporatie. Dit zorgde voor een sterkere verbinding tussen de medewerkers, de bestuurder en de toezichthouders.

Contacten belanghouders

De RvC onderhoudt contact met de diverse belanghouders van WoonFriesland. Er heeft in 2023 tweemaal overleg plaatsgevonden met de Ondernemingsraad en tweemaal met het Platform Huurders. Deze overleggen verliepen positief en constructief.

Functioneren RvC

De belangrijkste punten waarbij de RvC ook in 2023 heeft stilgestaan, zijn:

  • De klankbordrol, de adviesrol en de toezichthoudende rol van de RvC.
  • Op basis van voorbereide strategiesessies heeft de RvC actief deelgenomen aan interne bijeenkomsten inzake toekomstvisie (meerjarenvisie, herijking portefeuilleplan, meerjaren begroting, opgaven en middelen, stresstesten WoonFriesland).
  • Diverse opleidingsdagen en webinars/seminars in het kader van permanente educatie.
  • Het zich bij de herziening van reglementen conformeren aan de Governancecode en Woningwet, en deze ook naleven.
  • Er is door RvC en het bestuur ruime aandacht geweest voor het ‘onboarden’ van de twee nieuwe huurderscommissarissen. Hiertoe zijn meerdere kennissessies en strategiesessies georganiseerd om de nieuwe commissarissen op gelijke vlieghoogte te brengen als de andere commissarissen.
  • De RvC heeft in 2023 tweemaal een zelfevaluatie gedaan, eenmaal als raad zelf voor het afscheid van twee commissarissen en eenmaal onder externe begeleiding in december met daarbij de nieuwe commissarissen waarbij ook aandacht is geweest voor het gezamenlijk functioneren, inhoudelijk, in rollen en qua cultuur.

De RvC is zich ervan bewust dat haar wijze van onderlinge samenwerking en de samenwerking met de directeur-bestuurder van groot belang is voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Een cultuur van elkaar aanvullen, aanscherpen en een veilig, continu leerklimaat vinden we belangrijk en willen we nastreven.

Governancecode Woningcorporaties

In 2023 zijn een groot aantal reglementen en statuten aangepast conform wet- en regelgeving.

Dit heeft geleid tot een aanpassing van de volgende statuten en reglementen:

  • Reglement Raad van Commissarissen
  • Reglement Auditcommissie
  • Reglement Bestuur
  • Reglement Financieel Beleid en Beheer
  • Procuratiereglement
  • Treasury- en Beleggingsstatuut inclusief addendum
  • Meldregeling misstanden (Klokkenluidersregeling)

Met de RvC en het bestuur is ook besproken of er sprake is van het persoonlijk in bezit hebben van vastgoed met als doel het te verhuren. Dit punt heeft de aandacht van het bestuur en de RvC en wordt periodiek besproken in de vergaderingen van de RvC. Daarnaast is er qua nevenfuncties sprake van meldingsplicht.

Goedkeuringsbesluiten

De RvC heeft in 2023 vijf keer vergaderd. De remuneratiecommissie kwam twee keer bijeen, de auditcommissie vijf keer. De RvC heeft aan de volgende besluiten en voorstellen van de directeur-bestuurder goedkeuring verleend in 2023:

  • Jaarstukken 2022 en accountantsverslag EY
  • Rooster van aftreden huurderscommissarissen
  • Benoeming twee nieuwe raad van commissarissen op voordracht huurdersorganisatie
  • Wijziging diverse statuten en reglementen
  • Beslisdocument nieuwbouw 64 woningen Het Perk in Sneek
  • Beslisdocument nieuwbouw 45 appartementen It Skûlplak in Sneek
  • Beslisdocument nieuwbouw 30 woningen De Kim en De Kamp in Surhuisterveen
  • Deelname prijsvraag Circulair Bouwen Nieuw Oud Oost in Leeuwarden
  • Controleplan accountantskantoor EY 2023
  • Opdrachtbevestiging EY controle 2023
  • Management letter EY 2023
  • Jaarplan WoonFriesland 2024 e.v.
  • Bezoldiging Bestuur en RvC 2024
  • Treasury Jaarplan 2024 e.v.
  • Aanpassing volmacht WSW
  • Liquidatie OBM B.V.
  • Opdracht accountantsselectie voor de controle vanaf boekjaar 2025
  • Auditplan 2024 Control & Compliance

Uitoefenen toezichttaak

De RvC heeft ook in 2023 aan accountantskantoor EY de opdracht gegeven voor de controle op het jaarverslag, de jaarrekening en de dVi controle. In ontmoetingen heeft de accountant de rapportages en de management letter toegelicht.

Er is kennisgenomen van de goedkeurende verklaring van de accountant. De RvC is tot de conclusie gekomen dat de risico's voldoende in beeld én in control zijn. Er is décharge verleend aan de directeur-bestuurder voor het gevoerde beleid in 2023.

In gesprekken met de OR en het Platform Huurders heeft de RvC kennisgenomen van hun zienswijze op respectievelijk de voortgang van de organisatieontwikkeling en de ontwikkeling van de relatie tussen WoonFriesland en het Platform Huurders. In beide gevallen is sprake van een zich voortdurend wederzijds verdiepend inzicht en een positieve ontwikkeling van onze voornemens en resultaten.

Gegevens bestuur

Bij WoonFriesland is sinds 2014 sprake van een eenhoofdig bestuur, te weten mevrouw S.K. Hoekstra. Hieronder volgen de gegevens van de directeur-bestuurder.

Mevrouw S.K. Hoekstra (1969).
Werkzaam in de huidige functie sinds 1 augustus 2012.
Aanstelling voor onbepaalde tijd.

Nevenfuncties:

  • Voorzitter RvC en lid remuneratiecommissie NV SRO, Amersfoort (bezoldigd)
  • Vice-Voorzitter RvC en voorzitter Remuneratiecommissie aardappelcoöperatie Agrico, (inter)nationaal opererend, Emmeloord (bezoldigd)
  • Bestuurslid Nationaal Renovatie Platform (NRP), Purmerend (onbezoldigd)
  • Lid Raad van Klanten, BNG Bank, Den Haag (onbezoldigd)

Bezoldiging bestuur en commissarissen

In 2023 was de bezoldiging van het bestuur en topfunctionarissen conform de Wet Normering Topinkomens (WNT). In de jaarrekening (zie hoofdstuk 4) is de bezoldiging terug te vinden. De raad stelt de vergoeding van de leden van de RvC vast. Deze past binnen de Honoreringscode van de VTW en voldoet aan de WNT. Ook deze vergoedingen zijn in de jaarrekening terug te vinden.

Tot slot

De raad spreekt haar grote waardering uit voor de inzet, toewijding en bereikte resultaten van de directeur-bestuurder, samen met alle medewerkers van WoonFriesland. Dit ondanks de wederom forse gewijzigde externe omstandigheden en de invloed daarvan op WoonFriesland.

Moreel kompas en integriteit zijn essentieel om ten diepste het juiste te doen voor onze bewoners en onze belanghouders. Het volkshuisvestelijk presteren heeft duidelijk zijn resultaten gehad in het substantieel toevoegen en versnellen van nieuwbouw, verdere verduurzaming van bestaande woningen en werken aan leefbare buurten en wijken. Daarnaast is er hard gewerkt aan de randvoorwaarden hiervoor, te weten een vitale organisatie en een duurzaam prestatiemodel.

Dit heeft zich ook onder andere vertaald in een mooie score bij het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek en een uitstekende score in het bewonerstevredenheidsonderzoek met als gemiddeld cijfer een 8! Ook hier geldt wederom 'Goed gedaan!'

De RvC is er zeer van bewust dat juist de bewoners van WoonFriesland in nog zwaarder financieel én sociaal weer gekomen zijn, waardoor we ons extra uitgenodigd voelen het juiste vanuit onze rol te doen: maatschappelijk ondernemen met een sociaal hart, sociaal, no nonsense en resultaatgericht.

Ook past opnieuw een bijzonder woord van dank aan de Ondernemingsraad en het Platform Huurders WoonFriesland voor hun positief-kritische en coöperatieve houding. Het inspireert de raad dat ze kan concluderen dat we gezamenlijk invulling geven aan de missie van WoonFriesland: 'wij werken samen aan goed en betaalbaar wonen'.

Wilma Mansveld
Voorzitter raad van commissarissen

Behaalde punten permanente educatie RvC/bestuur 2023

RVC Aantal PE-punten 2023 Bestuur Aantal PE-punten 2023
Mevrouw S.K. Hoekstra 77,5
Mevrouw W.J. Mansveld 7
De heer B. van Ree 5
De heer J.B. Rijpkema 13
De heer J.C. Bijlsma 7,5
Mevrouw N. Ybema 3

Deel deze pagina: