Informatie over huur opzeggen
Je gaat verhuizen! Hieronder kun je lezen hoe de procedure van verhuizing verloopt.
Gebruik ook onze handige checklist met aandachtspunten voor de oplevering van je huis.
Woningopname
Na ontvangst van je huuropzegging, maken wij binnen 1 à 2 werkdagen een afspraak voor het bekijken van jouw huis. Onze medewerker bekijkt samen met jou of je nog iets moet repareren, verwijderen of schoonmaken voordat je de sleutels inlevert. Je krijgt een opgave van de kosten van eventuele werkzaamheden die voor jouw rekening komen, als wij die moeten uitvoeren. Direct na de opname krijg je een e-mail met de afspraken die jullie gemaakt hebben. Zo kun je alles rustig nalezen.
Sleutels
Je levert de sleutels in op de datum en locatie die je met de mutatie inspecteur afspreekt, maar uiterlijk op de laatste dag (vóór 10.00 uur) van jouw huurovereenkomst. Je betaalt voor elke dag dat de sleutels langer in jouw bezit blijven een vergoeding ter hoogte van de daghuur.
Aanpassingen in de woning
Heb je zelf aanpassingen aangebracht aan de woning, garage of bijgebouwd? Ga dan na welke afspraken erover tussen jou en WoonFriesland zijn gemaakt. Of je de veranderingen moet weghalen of niet bespreekt onze medewerker met je tijdens de vooropname.
Asbest
We hebben enige tijd geleden een grote inventarisatie uitgevoerd met betrekking tot de aanwezigheid van asbest in onze woningen. Alle risicovol (niet-hechtgebonden) asbest hebben we verwijderd. De kans bestaat dat in sommige woningen nog hechtgebonden asbest aanwezig is. Denk hierbij aan zelf aangebrachte voorzieningen zoals asbesthoudend vloerzeil en -tegels, asbestkoord bij gevelkachels of bloembakken van asbest. We hebben destijds besloten dat we dit soort asbest pas verwijderd wordt bij een eventuele verhuizing. Tijdens de opname wordt uitgebreid met jou gesproken over dit onderwerp. En wordt duidelijk met je afgesproken wat je zelf moet verwijderen of wat je mag laten liggen in verband met eventueel aanwezig asbest.
Overname
Vloerbedekking en laminaat kun je ter overname aanbieden. Ook als de nieuwe huurder nog niet bekend is. Is er op de laatste dag van de huurovereenkomst nog geen huurder bekend? Dan kun je de spullen in overleg met ons in de woning achterlaten. Je krijgt hiervoor geen vergoeding. Spullen die achterblijven in jouw huis zonder onze overeenstemming, voeren we af. De kosten hiervoor brengen we bij jou in rekening.
Bezichtiging
Zodra er een huurder voor jouw huis bekend is, neemt die persoon contact met je op voor het maken van een afspraak. De nieuwe huurder komt het huis dan bezichtigen. Je kunt ook met de nieuwe huurder overleggen of deze iets wil overnemen. De afspraken leggen jullie vast op het overnameformulier.
Stel de kandidaat-huurder neem de woning niet? In dat geval kun je opnieuw benaderd worden door een volgende kandidaat-huurder. Soms komt het voor dat de nieuwe huurder nog niet bekend is, wanneer je jouw woning verlaat. In dat geval lever je het huis schoon en leeg op.
Gaskachels en geisers
De nieuwe huurder mag jouw gaskachel (en geiser) overnemen. Hiervoor moet jij wel kunnen aantonen dat de kachel de afgelopen twee jaar goed onderhouden is. Dit staat vermeld in het onderhoudsrapport.
Bij overname ondertekent de nieuwe huurder een driepartijenovereenkomst. Daarin verklaart hij dat hij de gaskachel van jou overneemt. En dat hij zelf zorgt voor het onderhoud van de gaskachel en de rookgasafvoer.
Elektrische apparaten
Elektrische apparaten en gas- en gevelkachels moeten vakkundig worden aangesloten. Neem altijd contact op met een erkend installateur. Wil je hier meer over weten? Vraag het je wijkconsulent.
Meterstanden
Neem de meterstanden op en geef jouw verhuizing tijdig door aan je energieleveranciers. Opzeggingen van jouw contracten en het aanvragen van een nieuw contract bij een energieleverancier moet je als huurder zelf doen. Wanneer je de meterstanden niet kunt aflezen, kun je contact opnemen met een medewerker van ons Klant Contact Centrum.
Vertreknota
Na opzegging van de huur ontvang je van ons een vertreknota. Op deze eindafrekening verrekenen we de eventueel afgesproken vergoedingen voor Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV) met de overige kosten. Denk hierbij aan kosten voor het herstellen van eventuele schade en het afvoeren van achtergebleven spullen. Ook te veel betaalde huur of servicekosten verrekenen we op de vertreknota.
Geef je jouw nieuwe adres, actuele telefoonnummer en e-mailadres aan ons door? Dan ontvang je de vertreknota op het juiste adres.
Woon je in een appartement en betaal je ook bijkomende kosten voor (gezamenlijke) voorzieningen? Dan ontvang je de eindafrekening in het eerstvolgende voorjaar (maart/april).
Doorsturen post
Zorg je er ook voor dat al je post naar je nieuwe adres wordt gestuurd? Geef hiervoor tijdig je adreswijziging door aan de organisaties en particulieren van wie je post ontvangt. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van de verhuisservice van bijvoorbeeld PostNL. Wij wensen je veel woonplezier in jouw volgende woning!