Huur opzeggen
Je kunt bij ons iedere werkdag van de maand je huur opzeggen. De opzegtermijn is minimaal een maand en je kunt de huur maximaal drie maanden van tevoren opzeggen. De opzegtermijn van een maand gaat in op de dag waarop wij je opzegging ontvangen.
Je kunt de huur opzeggen door ons een brief te sturen of door je opzegging door te geven via MijnWoonFriesland. Via MijnWoonFriesland weet je zeker dat je op een juiste wijze je huur opzegt. Jouw huuropzegging komt dan direct bij ons binnen en deze hoef je niet meer per post te versturen. Handig toch?
Zeg je als nabestaande de huur op? Dan willen we je allereerst condoleren met het verlies. Voor deze huuropzegging kun je ons een brief sturen of de opzegging via MijnWoonFriesland regelen wanneer je als nabestaande het beheer van de mailbox doet. Bekijk alle richtlijnen voor het opzeggen van de huur bij overlijden.
De oplevering van je huurhuis
Je krijgt een bevestiging van je opzegging. Daarin staat ook wanneer de inspecteur bij je langskomt voor de opname van de woning. Hij maakt dan afspraken met je over hoe je de woning moet opleveren. Deze afspraken legt hij vast in een document dat je daarna per e-mail ontvangt. Zo weet je precies wat je moet doen om je woning netjes achter te laten en kom je na het inleveren van de sleutels niet voor onverwachte kosten te staan. Voor de eindopname en het inleveren van de sleutels komt onze inspecteur bij jouw lege huis langs.
Als je verhuist, moet je aan veel dingen denken. We maken het je graag gemakkelijk. Je vindt hier alle informatie over de huuropzegging en de richtlijnen voor het achterlaten van je woning.
Denk aan het doorgeven van je nieuwe adres!
Het is van belang dat wij je nieuwe adres en actuele telefoonnummer en e-mailadres hebben, zodat wij de eindafrekening naar het juiste adres kunnen zenden. Woon je in een appartement waar je ook bijkomende kosten betaalt voor (gezamenlijke) voorzieningen, dan volgt de eindafrekening van deze bijkomende kosten in het eerstvolgende voorjaar (maart/april).
Doorsturen post
Zorg je er ook voor dat al je post naar je nieuwe adres wordt gestuurd? Geef hiervoor tijdig je adreswijziging door aan de organisaties en particulieren van wie je post ontvangt. Je kunt hiervoor ook gebruik maken van de verhuisservice van bijvoorbeeld PostNL.
Vraag en antwoord
Gladde vloerbedekking en laminaat kun je ter overname aanbieden aan de nieuwe bewoner. Is er op de laatste dag van de huurovereenkomst nog geen nieuwe bewoner bekend? Dan bepaalt de mutatie inspecteur of je de spullen in de woning achter kunt laten. Spullen die achterblijven in jouw huis zonder onze overeenstemming, voeren we af. De kosten hiervoor brengen we bij jou in rekening.
Heb jij de afgesproken werkzaamheden niet uitgevoerd? Zien we schade die vooraf niet bij ons bekend was? Of laat je spullen in de woning achter die de nieuwe bewoners niet van je overneemt? Dan brengen wij de herstel-, reparatie-, en afvoerkosten bij jou in rekening. Je ontvangt die in de vertreknota.
Hoeveel we hiervoor in rekening brengen, kun je nakijken in het rapport dat je van ons ontvangt na de opname. Standaardprijzen vind je terug in het Besluit ‘kleine herstellingen’ (prijslijst reparaties bij verhuizing).
Twijfel je of jij de woning goed achterlaat? Neem dan gerust contact op met de mutatie-inspecteur die de opname van je woning heeft gedaan. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Je levert de sleutels in op de datum en wijze, die je met onze mutatie-inspecteur hebt afgesproken. Kun je de sleutels niet inleveren op de afgesproken datum? Neem dan contact op met jouw wijkconsulent om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Je betaalt voor elke dag dat de sleutels langer in je bezit blijven een vergoeding ter hoogte van de daghuur.