Er is geen stroom, wat nu?
Ga altijd eerst na of je de enige bent of dat niemand in de straat stroom kan gebruiken.
Zijn er meer bewoners in de straat die geen stroom hebben?
Dan kun je contact opnemen met je netbeheerder. Op de website ‘gas- en stroomstoringen’ kun je zelf nakijken of er storingen zijn in jouw gebied. Je kunt ook bellen met het nationaal storingsnummer voor gas en stroom via 0800 9009. Dit nummer is gratis en kun je 24 uur per dag bellen.
Ben je enige die geen stroom heeft?
Dan kan het zijn dat er kortsluiting is in een van je apparaten. Hoe je dat nagaat, lees je hieronder bij ‘stekkertest’. Doe eerst de stekkertest, zo voorkom je onnodige kosten. Als je de monteur laat komen die kortsluiting in jouw apparaten vaststelt, zijn de kosten voor jou.
Stekkertest
Met de stekkertest controleer je zelf of een van je apparaten kortsluiting heeft. Kortsluiting kan een stroomstoring geven.
- Schakel alle groepen in de meterkast uit (schakelaars naar beneden).
- Haal alle stekkers uit de stopcontacten, in je hele huis. Denk ook aan de cv en verlengsnoeren;
- Is de aardlekschakelaar ook gesprongen? Schakel die dan opnieuw in.
- Schakel de groepen in je meterkast opnieuw in (schakelaars naar boven).
- Doe nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet ook het apparaat aan dat daarbij hoort. Wacht tot het apparaat aanslaat en ga dan naar het volgende stopcontact en apparaat.
- Controleer steeds of de aardlekschakelaar opnieuw uitvalt. Gebeurt dat als je de stekker in het stopcontact steekt of als je het apparaat aanzet? Dan is dat apparaat de oorzaak van de storing.
- Oplossing: laat het apparaat repareren of vervang het.
Overbelasting
Als je te veel apparaten op een groep hebt, kan de groep uitvallen door de overbelasting. Ook kan de bedrading van het stopcontact doorbranden of smelten.
Zorg dat je niet te veel apparaten die veel stroom gebruiken tegelijkertijd aanzet of aan hebt staan.
Probleem in de installatie
Draait het wieltje van de stroommeter in de groepenkast niet of zie je dat er geen stroom is? Neem dan contact op met je netbeheerder.
Kun je de oorzaak niet vinden en blijft de stroomstoring doorgaan?
Meld alleen een reparatieverzoek als je zeker weet dat er geen kortsluiting, overbelasting of algemene stroomstoring is. Blijkt er toch kortsluiting, overbelasting of een algemene stroomstoring te zijn, dan zijn de kosten voor jou.
Reparatie & onderhoud
- Mijn toilet spoelt niet door. Zit het riool verstopt?
- Ik denk dat mijn afvoer verstopt zit. Wat moet ik doen?
- Wat kan ik doen bij wateroverlast?
- Wat verstaan jullie onder spoed bij een reparatieverzoek?
- Ik denk dat er een lekkage in mijn huis is, wie moet ik bellen?
- Mijn zonwering is stuk. Komen jullie die maken?
- Mijn inbouwapparatuur doet het niet meer. Vervangen jullie die voor me?
- Wie wast mijn ramen?
- Hoe ontlucht of vul ik zelf mijn cv?
- Mijn dubbelglas is beslagen, hoe kan dit?
- Hoe voorkom ik schade door vorst en sneeuw?
- Wat is een serviceabonnement?
- Ik heb een aanpassing nodig in mijn huis, hoe regel ik dit?