Wat kan ik doen bij wateroverlast?
Heeft het de afgelopen periode veel geregend? Dan kan de stand van het grondwater hoog zijn. Deze hoge waterstand kan overlast veroorzaken. Wat moet je als bewoner doen als je grote wateroverlast in je huis hebt? Dat verschilt per situatie. Hieronder lees je met wie je contact moet opnemen.
Staat de straat voor je huis blank?
Pas goed op voor losliggende putdeksels en bel de gemeente.
Stroomt de riolering op straat over en dreigt er vervuild water in jouw huis te komen?
Ook dan bel je de gemeente: die is verantwoordelijk voor de riolering.
Kunnen jouw dakgoten het regenwater niet aan en stromen ze over?
Dan bel je rioleringsbedrijf Van der Velden op telefoonnummer 050 317 11 00. Dit bedrijf maakt voor ons de goten schoon. Tip: meld zo snel mogelijk dat je dakgoten verstopt raken, dan kunnen ze schoongemaakt worden voordat ze overstromen. Kun je zelf bij de dakgoot komen? Dan mag je deze ook zelf schoonmaken. Vaak zijn bladeren de boosdoener. Doe wel voorzichtig.
Staat je kelder of je kruipruimte onder water?
Heeft het de afgelopen periode veel geregend en staat er water in je kelder? Dan heeft het leegpompen van je kelder niet veel zin. Deze raakt zo weer vol met water. Dat komt door het hoge grondwaterpeil. Houd de waterstand goed in de gaten en verplaats je spullen in de kelder zodat er geen schade ontstaat.
Heeft het niet veel geregend, maar staat er toch water in de kelder? Maak dan een melding aan in MijnWoonFriesland. Is het een spoedgeval of lukt de melding niet? Dan bel je ons: 088 995 22 22.
Heb je na het noodweer lekkage in je woning?
Ook dan maak je een melding aan in MijnWoonFriesland. Lukt dat niet? Dan bel je ons om te melden wat er aan de hand is.
Schade aan je spullen in huis?
Heb je schade aan je spullen in huis door lekkage? Bel dan de verzekeringsmaatschappij van jouw inboedelverzekering om de schade te melden.
Reparatie & onderhoud
- Mijn toilet spoelt niet door. Zit het riool verstopt?
- Ik denk dat mijn afvoer verstopt zit. Wat moet ik doen?
- Wat verstaan jullie onder spoed bij een reparatieverzoek?
- Ik denk dat er een lekkage in mijn huis is, wie moet ik bellen?
- Mijn zonwering is stuk. Komen jullie die maken?
- Mijn inbouwapparatuur doet het niet meer. Vervangen jullie die voor me?
- Er is geen stroom, wat nu?
- Wie wast mijn ramen?
- Hoe ontlucht of vul ik zelf mijn cv?
- Mijn dubbelglas is beslagen, hoe kan dit?
- Hoe voorkom ik schade door vorst en sneeuw?
- Wat is een serviceabonnement?
- Ik heb een aanpassing nodig in mijn huis, hoe regel ik dit?